Hvem du møter er ikke uvesentlig, spesielt nå når deler av Norge har fått en forsmak på vinteren. Vi har allerede fått rapporter om mange utforkjøringer og ulykker.

Trailere – og da i hovedsak utenlandske vogntog – blokkerer daglig viktige veier. Årsaken er ofte for dårlige dekk og for lite førerkunnskap om å kjøre på norske vinterveier.

hvem du møterTil tross for tiår med advarsler ser ikke regjeringen ut til å ta tak i problematikken knyttet til sosial dumping og trygge veier.
Nå er det kanskje ikke så rart at det er slik, for de som selv jobber i bransjen ser heller ikke ut til å bry seg nevneverdig. I alle fall ikke dypere enn å lage såkalte «Popcorntråder» på Facebook. Slike tråder fører sjelden fram til vedtak i Storting eller Regjering i form av reguleringer til bransjens beste. Alt for ofte handler disse trådene om å latterliggjøre dem som i alle fall prøver og dette virker som en bremsekloss på motivasjonen.

12-15% av lastebilsjåførene i Norge er organisert. Det betyr at de aller fleste sjåførene er mer eller mindre likegyldig til bransjens fremtid. Man har selvsagt sine meninger og løsninger, men man får ikke gjort så mye alene.

SV med Arne Nævra i spissen har lagt frem et fint forslag som innbefatter et transportregister.

Dette er politikere som har satt seg inn i bransjens problemer og saken skal behandles før jul. Forslaget har blitt godt mottatt i bransjen og på den rødgrønne siden i politikken.

Vi vet jo at rødgrønne forslag ikke akkurat bejubles i regjeringen. Man er ikke så opptatt av innholdet i forslaget, men hvor det kommer fra, og slik er det jo også i organisasjonslivet.

Samferdselsministeren er en av dem som ikke har sans for forslaget. Det er kanskje ikke så overraskende.

Det som overrasker er at han ikke selv sitter på et bedre alternativ.

Dermed så faller mest sannsynlig SVs gode forslag og vi rykker tilbake til start igjen.

Start var for om lag ti år siden.

 

 

 

hvem du møterSiste ukes medieoppslag viser oss at ingenting har blitt bedre på disse ti årene. I Nord- Norge fikk man i uken som gikk smake på vinteren.

Vogntogene kjørte av veien og satt seg fast i et slikt omfang at vegmeldingssentralen ga opp å holde oversikt over hvilke veier som var stengt. «Alt var stengt» sa de.

Når vi leser avisartiklene som forteller om kaoset ser man at utenlandske vogntog nesten utelukkende er synderne.

Slik var det også for ti år siden.

Noen burde kanskje undersøke hva disse har hatt i hengeren mens de sladdet rundt i Nord. Var det for eksempel oppdrettslaks fra et lokalt firma som så sitt snitt til å få billig transport? Og hvor lenge har de vært i Norge?

Men det kommer ikke til å skje. Oppdragsgiverne som hyrer inn skranglete vogntog på lurvete dekk har en stor del av skylden for at vi stanger i bilkøer vinterstid. De setter liv og helse i fare langs veiene. Det vet de selv. De vet også at de ikke kommer til å stilles til ansvar. Om en av disse hadde tatt med seg en barnefamile ned i en steinur ville fortsatt ikke oppdragsgiveren ha annet å frykte enn et dårlig forsikringsoppgjør for lasten.

Foto: Statens Vegvesen

Man hevder at dekk og teknisk stand på utenlandske vogntog er blitt så mye bedre. Siste storaksjon på Svinesund viste at det kanskje ikke er helt slik likevel. Urovekkende mange vogntog hadde alvorlige bremsefeil og mye lastesikring var svært dårlig.
I denne kontrollen trakk man frem dekk som noe som var blitt mye bedre, men i andre kontroller forteller man om dårlig dekkutrustning som en trend. Hva skal man tro?

Et viktig poeng er også at selv om et vogntog har nye og gode vinterdekk, så hjelper det lite hvis føreren ikke har vinterkompetanse.

 

I ti år har vi visst om den sosiale dumpingen i transportbransjen. Vi har visst at kvaliteten på det utenlandske utstyret kan være dårlig, vi vet at kjørekulturen vi importerer er kjørekulturen fra de landene i Europa som har flest drepte i trafikken. Vi har sett mange eksempler på at kulturen når det gjelder lastsikring heller ikke støtter kravene som forventes i Norge.

Vi ser også en norsk transportbransje som i stor grad flørter med ulovligheter. Veldig mange norske sjåfører tjener mindre enn det man skal tjene etter loven. Utenlandske vogntog settes helt ukritisk i arbeid og triksing med sjåførkort er mer vanlig enn uvanlig.
Det er ikke rart at vi sliter med rekrutteringen til en bransje som innbefatter mange reisedøgn, stort ansvar og lavere timelønnsats enn en ekstrahjelp på Mc Donalds.

Et forbund med stor tyngde ville kunnet presse politikerne til å prioritere vår bransje og dens utfordringer.
En stor Facebookside med hyppige «Popcorntråder» vil ikke presse en eneste politiker.

En vanlig floskel som brukes mot organisering er denne: «Jeg har en super bileier og har det bra. Derfor er organisering bortkastet».
I TLF synes vi dette er en trist holdning. Det er vel nettopp fordi man jobber i en bra bedrift at det er viktig å organisere seg. Da tar man vare på det man har! Det må vel være viktig.

 

Utfordringene i en hardt prøvet transportbransje er mange og vanskelige. TLF jobber aktivt og utålmodig for å gjøre hverdagen lettere for både bileiere og sjåfører.

Jo flere medlemmer vi blir, jo kraftigere blir stemmen vår. Kjøttvekten er helt avgjørende.

Det er derfor du også skal melde deg inn i TLF.

Bli medlem du også

TLF er Fagforeningen som kan bransjen og som våger å ha egne meninger.