TLF hadde en sak tidligere i uken hvor vi blant annet kritiserte NLF for ikke å sterkere fokusere på egne medlemsbedrifter i forbindelse med bruken av østeuropeisk billigtransport. En form for etisk standard.

I den samme artikkelen fortalte vi hvorfor arbeidstilsynet burde aksjonere mot norske transportkjøpere fremfor å etterforske i østeuropeiske bakgårder.

Les artikkelen her: https://www.godsbil.no/ukategorisert/hvorfor-transportbransjen-sliter/

I denne artikkelen brukte Vi en del bilder, blant annet bildet på toppen som viser en Kreiss trekkvogn med en tralle fra Collicare. Dette var et relevant bilde da Kreiss er i NLFs søkelys og Collicare er en NLF bedrift som tydeligvis benytter Kreiss.

Vi har blitt bedt om å fjerne dette bildet av Collicare fordi de ikke ønsker å bli assosiert med denne saken.

Bildet ble tatt av oss i Knapphus 15 mai 2018, og viser altså en Collicare tralle som trekkes av en Kreiss bil.

Vogntoget på bildet er ikke innblandet i noen form for uhell og vi har ikke rettet noen påstander mot dette ene vogntoget. Samtidig ser vi at Collicare er NLF medlem.

Vi gjør oss selvsagt våre tanker og Collicare er hjertelig velkommen om de ønsker å tilføre noe i debatten.

etisk standardVi ser ingen etiske problemer med å vise dette bildet som en illustrasjon i forbindelse med artikkelen vår.

Derfor viser vi bildet igjen, denne gang med link til NLFs medlemsregister.

 

 

 

 

NLF lanserte i 2012 det de kalte en ‘etisk bransjestandard’ som viste til mange eksempler på store oppdragsgivere som har sitt på det rene juridisk sett.  Men hva med den etiske siden av saken?

Les saken her: https://lastebil.no//Aktuelt/Nyhetsarkiv/2012/NLF-vil-ha-etisk-bransjestandard

Målet var å forplikte hele bransjen til en etisk bransjestandard som krever at kjøpere og tilbydere må garantere for at alle ledd av transporten foregår etter etiske retningslinjer.

Hva med å innføre etisk bransjestandard i egne rekker først?

Eller følge opp egne etiske regler? https://lastebil.no/Om-NLF/Forbundet/Vedtekter-samt-etisk-regelverk/NLFs-etiske-regelverk

Det er i dag en rekke lovpålagte krav som bestillere av transporttjenester må kjenne og forholde seg til. Hvis dette ikke ivaretas kan transportkjøperen bli erklært medskyldig i eventuelle lovbrudd og stå strafferettslig ansvarlig hvis det avdekkes forhold som er i strid med bestemmelsene.

I tillegg har transportkjøperen både informasjonsplikt og påseplikt knyttet til lønns- og arbeidsbetingelser hos utenlandske sjåfører. Disse skal være i tråd med allmenngjøringsloven ved utførelse av innenlands transport, såkalt kabotasje.

Og nettopp det – ansvarliggjøring av transportkjøperen – er i våre øyne nøkkelen til for alvor å få has på problematikken rundt kabotasje. For milliardselskaper flest har ikke råd til slikt, det koster for mye i tid, bøter og tapt omdømme.

 

Støtt opp om det eneste forbundet som har fullt fokus på vår bransje.

I TLF er vi idealister og vi er lastebilsjåfører.

Bli medlem i TLF i dag!   SAMMEN KAN VI GJØRE EN FORSKJELL!

Bli medlem du også