Ved midnatt startet TLFs årlige tungbiltelling på Svinesund for fjerde året på rad.
Når vi teller sorteres kjøretøyene inn i forskjellige kategorier som thermo, kapell, skap/container, åpen/biltransport, tank, bulk og 3500 kg.
Sammenlignbart

tungbiltelling
Øyvind Grotterød

Etter fire år kan man begynne å sammenligne tallene og da ser man trendene i den internasjonale transporten.

Hvem blir det flere av og hvem blir det mindre av?

I fjor registrerte vi for eksempel en kraftig nedgang i kategorien «3500 kg».

Dette var utekontrolleder Øyvind Grotterød ved Svinesund kontrollstasjon svært tilfreds med, siden de hadde hatt stort fokus på kontroll av denne kjøretøygruppen.

Det blir spennende å se hvordan disse tallene blir i år.

Vi lever i en spesiell tid nå, så vi er veldig spente på tallene, sier Generalsekretær i TLF, Svein Furøy som selv deltar i tellingen for første gang dette året.

72 timer på Svinesund gir ikke bare tall. Man kan også observere sier Furøy, som allerede har merket seg at variasjonene når det kommer til kvalitet på kjøretøy er stor.

Nytt av året er den konstante køen av personbiler som kontrolleres av Politiet før de slipper inn i Norge. Vi kan melde om en sammenhengende kø gjennom hele natten, og det blir spennende å se hvordan det blir ved midnatt når karantenen for dem uten koronasertifikat innføres.

tungbiltellingSelv om det skjer mye på landets travleste grenseovergang nå, er noe også ved det gamle.
Utenlandske vogntog, tom eller nesten tom ruller inn over grensen. I puljer kan de komme fire eller fem biler fra samme firma på rekke og rad. Tilfeldige turer? Vel…

Vi ser også at stadig flere utenlandske lastebiler har norsk reklame. Det forteller oss hvor innarbeidet gråsonetransporten er blitt.

Veldig mye av det vi ser her på grensen har lite med internasjonal transport å gjøre, sier Furøy. Det fremstår som åpenbart at hensikten med grensepasseringen for mange handler om å komme seg inn til Norge for å operere i det norske transportmarkedet.

En trist utvikling hvor unntaket er blitt regelen og det vi ser her, er det ingen norske transportører som kan konkurrere mot på sikt.

Kommer du over grensen og vil slå av en prat, er du velkommen til det hvis du kan parkere uten å hindre Statens Vegvesen sin kontroll, når de er her. Kaffe spanderer vi.

På grunn av Korona inviteres ingen inn i TLF bussen, men vi sitter ute hvor vi kan overholde anbefalt avstand.

 

Bli medlem, støtt et viktig arbeid for å bevare norsk transport.

Bli medlem du også

Å være organisert er å være med på fellesskapet og bidra! Derfor er TLF et godt valg når du skal organisere deg.