Hvis man kjører på kveld eller natt på Vestlandet er «vent på ledebil» like vanlig som kinesere i Kina.
Sent onsdag kveld blir vi kontaktet av en oppgitt og frustrert sjåfør som akkurat har mistet fergen fra Sandvikvåg til Halhjem.

 

Nå blir det en time å vente på neste ferge, og han har ikke kjøretid frem til mottaker i natt.

Dette koster dyrebar kjøretid i morgen tidlig og kanskje rekker han ikke hjem til fredag og helg som planlagt.

Det hele startet lenger syd, nemlig i Bømlafjordtunnelen på E39. Her kjører man ledebil og kolonnen hadde akkurat kjørt og det ble 20 minutter å vente.

Slikt skjer tenkte sjåføren og en titt på klokken fortalte at det blir knapt med tid til fergen fra Sandvikvåg.

Ledebilen kommer og man legger i vei. Farten gjennom den 7888 meter lange tunnelen er 45 km/t.

 

 

 

Han er kommet til bunns i den undersjøiske tunnelen og har ikke sett noen som arbeider i tunnelen.
Arbeiderne kommer ikke til syne  før like før han er ute på Stord siden.

Der står to varebiler med hver sin elektriker og monterer led lys langs tunnelveggen. Der de står å jobber er det to felt i kjøreretningen.

En skiltvogn eller to med noen piler, noen kjegler og nedsatt hastighet ville holdt tunnelen åpen. Det er liten trafikk på denne tiden av døgnet.

TLF er tilfeldigvis i samme løypen og vi kjører også ledebil gjennom tunnelen litt senere. Også når vi kjører gjennom er det kun disse to elektrikerne som holder på å jobbe i tunnelen.

Vi er enig med sjåføren. Man kunne fint holdt tunnelen åpen og kun sperret av det høyre feltet.

På Vestlandet er det veldig mye tunnelarbeid på kvelds og natterstid. Slik har det vært lenge og slik kommer det til å bli i lang tid fremover.

Det er god dialog med Statens Vegvesen som uttrykker stor sympati med bransjen knyttet til utfordringene forsinkelsene gir sjåførene. Man er fra Vegvesenets side imøtekommende og man forteller at man gjør alt man kan for at belastningen skal bli minst mulig for sjåførene.

Problemet er at vi ikke ser at det vi snakker om i møtene blir til virkelighet. Fortsatt arbeides det i tunneler mellom Bergen og Voss som ikke er varslet at det skal arbeides i.

Fortsatt sliter man med at kolonnene ikke er samordnet og det er fortsatt helt umulig å planlegge turene for både sjåfører og for bileiere.

 

Vi bestemte oss for å reise tilbake til Bømlafjordtunnelen for å se om det fortsatt bare var disse to elektrikerne som jobbet i tunnelen. Det kunne jo hende at flere skulle i arbeid i tunnelen denne natten siden den var stengt. Klokken var blitt 03 men det var fortsatt bare disse to elektrikerne som var i arbeid.

Det burde vært fullt mulig å holde tunnelen åpen etter vårt syn. Slik forholdene er på Vestlandet nå, bør man fra SVV sin side strekke seg langt for å holde de tunnelene man kan åpen.

Det  positive vi tar med oss fra nattens hendelser er de to hyggelige trafikkdirigentene vi slo av en prat med.

Dessverre er det noen av sjåførene som lar sin vrede gå ut over trafikkdirigentene.

Litt mindre i det siste fortalte de, men historiene er mange.

 

 

TLF gjentar mer enn gjerne tidligere oppfordringer: La oss oppføre oss fint og ikke la frustrasjonen gå ut over trafikkdirigentene. De er satt til å gjøre en jobb og de bestemmer ikke hvor og når det skal gå ledebiler gjennom tunnelene. De kan med smil om munnen berolige oss med at de ikke har som formål å senke farten for å plage en yrkessjåfør med dårlig tid. De gjør jobben de er satt til og følger instruksene de har fått.

 

Les saken om E16 her

TLF jobber for og Støtter NLF på Vestlandet sitt krav om dispensasjon i kjøre og hviletiden så lenge de omfattende anleggsarbeidene pågår. Som et utgangspunkt for debatt foreslår TLF at dispen bør inneholde 30 min ekstra kjøretid og inntil 1,5 timer ekstra tid på utstrekket.
Inntil 45 minutter over utstrekket krever ni timer døgnhvile. Fra 45 minutter og til en og en halv time ut over utstrekket krever 11 timers døgnhvile.

Nødvendig dokumentasjon kan være et stempel på en utskrift fra ferdsskriveren fra trafikkdirigenten. Venter man på flere kolonner får man flere stempel, slik at utekontrollørene forstår tegningen når den stemplede utskriften forevises ved kontroll.
I tillegg må vi kunne forvente at SVV etter hvert begynner å vise oss resultater som viser at deres gode intensjoner materialiserer seg.

 

 

PS! Husk å smile og vinke til trafikkdirigenten

 

 

Bli en TLFer du også. Da er du også med på å sette dagsorden i transportpolitikken.

Bli medlem du også