Denne helgen har TLF satt av til å gjøre et dypdykk inn i turbussbransjen for å se om vi blir noe klokere i forhold til utfordringene bransjen sliter med.

turbussnæringenHva var mer naturlig enn å starte i Bergen havn.

Norges største cruiseskiphavn. Det nydelige været, stemningen og tre cruiseskip sirlig fortøyd på Skolten, danner akkurat den rammen vi var ute etter.

Vi kommer fort i kontakt med turbussjåførene og de aller fleste er norske. Vi lar oss imponere over logistikken som leder turister fra hele verden inn i de rette bussene. Tankene går tilbake til de første skoleårene når vi ser cruisepassasjerene komme på rekke og rad etter sin reiseleder.

Ifølge sjåførene er mesteparten av bussene som hendler cruisetrafikken norske fordi rederiet Viking Cruises krever norske busser. Kvalitetskravene er strenge og det er man villig til å betale for.

Dessverre tenker ikke alle turselskaper like mye på kvalitet som Viking Cruises. Alt for mange aktører tenker bare på pris. Dette er den viktigste årsaken til at det i Norge i dag befinner seg flere utenlandske enn norske turbusser.

En som kanskje ikke fikk kjøre sin tur i dag.

En annen viktig grunn er politikerne som sover på sin vakt. Tradisjonelt har turbussbransjen sørget for mange arbeidsplasser ute i distriktene.

Nå ser vi at stadig flere av disse arbeidsplassene trues av busser fra hele Europa. Men tro ikke det at sjåføren på en svensk buss er svensk og at sjåføren på en tysk buss er tysk.

Veldig ofte er sjåførene fra Øst –Europa.
Det såkalte kabotasjeregelverket er så liberalt at det nesten er utrolig. I realiteten er det fritt fram og det er komplett umulig for norske myndigheter å få oversikt over hva som foregår.

 

 

Turbussjåførene sin lønn er allmenngjort i Norge hvis man kjører kabotasje. Dette betyr at kabotasjekjøringen med turbuss er ulovlig hvis ikke den allmenngjorte lønnen er på plass. Vi har grunn til å tro at svært få om noen utenlandske turbussjåfører får betalt den lønnen de skal ha. Vi tror på bakgrunn av det vi vet fra godsbransjen, hvor vi til dags dato aldri har truffet en eneste kabotasjesjåfør med allmenngjort minstelønn.

turbussnæringenFellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet organiserer de aller fleste bussjåførene i Norge. Vi må tro at disse sitter med stor kompetanse om utfordringene i turbussbransjen.

Foreløpig har vi ikke møtt på noen fra disse forbundene, men vi får tro at de er ute og jobber de også.

Skal man komme den negative utviklingen i turbussnæringen til livs, må man jobbe sammen.

 

For oss i TLF er turbussbransjen et nytt kapittel. Det er bare en måte man kan finne ut hva som skjer på. Det er å være ute og se hva som egentlig foregår. Derfor beveger vi oss nå innover mot Gudvangen og Flåm. Hvilke spørsmål og svar som dukker opp skal vi skrive mer om i reportasjene som følger.

Vi ta gjerne imot tips underveis. Vet du noe som vi kan ha nytte av å vite, ringer du 469 16 310

 

Bli med på laget du også. Det gir deg trygghet i hverdagen.

Bli medlem du også

TLF er Fagforeningen som kan bransjen og som våger å ha egne meninger.