Noen ganger må jeg nesten klype meg i armen, sier TLFs tillitsvalgte hos Nistad Transport AS, Ole Andre Ullebø. Jeg klarer rett og slett ikke å forstå de transportpolitiske prioriteringene i dette landet.
fiskeavrenningEr fiskeavrenning et stort problem?

I gjentatte oppslag har vi sett den nye Samferdsministeren, Jon-Ivar Nygårds kamp mot avrenning av fiskevann fra fisketransporten.

Hvordan havnet denne saken på Samferdselsministerens bord og hvem visket ham i øret at dette er den viktigste transportpolitiske saken å flagge for tiden?

I en tid hvor dieselprisene er i ferd med å knekke ryggen på hele bransjen har altså noen lobbet inn avrenning av fiskevann som sak nummer en for ministeren. Jeg sier lobbet, for jeg nekter å tro at samferdselsministeren har kommet på dette av seg selv.

Hvor ofte hører man at avrenning av fiskevann er et problem som opptar folk flest?

 

fiskeavrenningJeg kjører jo selv thermobil, og jeg har aldri opplevd at noen har kommet bort til meg for å diskutere problematikken med avrenning av fiskevann – inntil nå ganske nylig.

Det var en regnværsdag og en ferge ville ikke ha meg med på grunn av avrenning. Det var jo riktig at det rant vann fra bilen min slik det ofte gjør når det regner. Etter mye om og men som inkluderte at jeg måtte åpne trallen for å vise at jeg var lastet med hengende slakt, fikk jeg kranglet meg om bord.

Er vi i ferd med å skape oss et fiskevannshysteri?

Et av samferdselsministerens argumenter mot avrenningen av fiskevann er trafikksikkerhet og myndighetenes nullvisjon. Trafikksikkerhet er viktig, men hvis samferdselsministeren ønsker å markere seg trafikksikkerhetspolitisk er vel dette omtrent den aller dårligste saken han kunne valgt.

Utfordringene i bransjen vår er enorme. Det er så utrolig mye som skulle vært gjort som burde kommet foran avrenning av fiskevann.

fiskeavrenning
Les saken her

I Norge er det stor mangel på hvileplasser og ministeren er ansvarlig. Uansett hvor godt man planlegger turen er det ikke gitt at det er ledige plasser på hvileplassen man har sett seg ut. Da må man finne seg et annet sted å sove.

Klokken går og kjøretiden overstiges i jakten på en hvileplass. Kanskje må man improvisere, men da er risikoen stor for at det første du oppdager når du trekker gardinene fra om morgenen en gul lapp som koster minst to dietter.

Etter å ha hilst på Statens Vegvesen sin utekontroll har man kanskje også fått med seg en skriftlig advarsel for brudd på kjøre- og hviletiden, selv om det kanskje var ventingen på ledebil ved den stengte tunnelen som gjorde at kjøretiden ble knapp i utgangspunktet.

 

Eller kanskje skyldes forsinkelsen den glatte veien.

Farten måtte ned. Når det kommer til vintervedlikeholdet på veiene våre kan samferdselsministeren virkelig gjøre det godt hvis nullvisjonen er så viktig for ham.

Hvor mange ganger i løpet av vinteren leser man ikke: «alvorlig trafikkulykke. Politiet kunne melde om at det var svært glatt på ulykkesstedet.» Samtidig sier Statens Vegvesen at alt materiell er ute og strør.

Vi som er ute og kjører både dag og natt vet at dette ofte bare er tull. Mange av oss ringer vegtrafikksentralen og varsler om glatte veier uten at vi føler at vi blir tatt på alvor. Det er ikke uvanlig at slike varsel har kommet flere timer før ulykken inntraff.
Hvor ofte ser du politiets innsatsleder med en alvorlig mine på TV skjermen fortelle om den alvorlige ulykken som også denne gangen oppstod på grunn av avrenning av fiskevann?

fiskeavrenningKjettinger sier myndighetene om vinteren. Det er kanskje det ordet myndighetene bruker oftest om vinteren etter gebyrer og dekk kontroll.

Men hvor er kjettingplassene?

Hvor mange andre yrkesgrupper i Norge ville fått godkjent HMS permen hvis den ansatte skulle ut på en speilglatt riksveg i 70 sonen i mørke for å legge kjetting samtidig som trafikken passerer 30 cm fra baken din når du bøyer deg ned?

Skal vegvesenet gjøre en liten jobb på samme stedet en sommerdag, settes fartsgrensen ned, man har skilter og skiltvogn og man har satt ut kjegler. Hvis politiet stopper en bilist på riksveien varsler de med blålys og parkerer patruljebilen litt ut i veien slik at politibilen beskytter betjenten som står på siden av bilen de har stoppet.
Ingen hører på trailersjåføren som kjørte seg fast før han fant en egnet plass til å kunne legge kjettingene trygt på bilen. Premien kan fort bli en bot, akkurat som man kan få seg en saftig bot hvis man ikke har fått brøytet taket på trallen for snø og is.

Nå er det heldigvis slik at de aller fleste sjåførene klatrer opp på taket og fjerner snø og is før man legger av gårde. Da befinner man seg på et glassfibertak som er nediset.

Man må være forsiktig, for hvis man sklir venter et fritt fall på over fire meter.  Ville en slik øvelse blitt godkjent i HMS-håndboken til folk flest?

Neppe, så da må man jo spørre seg… Hvor pokker er snørampene som gjør fjerningen av snøen til et trygt stykke arbeid?

Det var så mye en samferdselsminister kunne gjort for oss sjåfører, slik at vi fikk en litt tryggere og mer forutsigbar hverdag, men det eneste vi hører om for tiden er bøter og gebyrer.
Vi forlanger ikke så mye. Tenk bare om man også kunne benytte toalettene langs veien på vinteren og tenk om de få toalettene som er åpen hadde vært rene? Er det virkelig for mye å be om?

Så har vi alle de utenlandske vogntogene som fyller opp hvileplassene. Hva holder de på med når de er her? Myndighetene vet nesten ingenting om hva de holder på med. Mitt forbund, TLF har laget et transportregister som er helt genialt. Så genialt at man etter to år med masing fikk et stortingsflertall til å kreve at regjeringen utredet det. Takk til Arne Nævra i SV for at han aldri ga seg…

Nå har det gått to år siden vedtaket og ingen har hørt et pip fra regjeringen.
I mellomtiden har man innført krav til alpedekk som kanskje er det mest håpløse trafikksikkerhetstiltaket som noen gang er innført i landet vårt. Vi hører også om EUs mobilitetspakke som visstnok skal revolusjonere bransjen og få bukt med den sosiale dumpingen. Effekten vil vel bli omtrent like god som innføringen av obligatoriske bompengebrikker var i sin tid som et tiltak mot dumpingaktørene.
Vi har jo ikke peiling på hva de utenlandske vogntogene gjør på når de er her i landet. Hvordan skal vi da vite når de sist var i hjemlandet sitt?

Det er så utrolig mye å ta tak i, i bransjen vår både med hensyn til sjåførenes HMS og i forhold til trafikksikkerheten.

Da blir man bekymret når samferdselsministeren kaster bort tid og ressurser på avrenning av fiskevann.

Jeg tenker med meg selv at om jeg hadde fått satt opp en prioritert liste til samferdselsministeren over ting som må og bør gjøres for sjåførene, trafikksikkerheten og konkurranseforholdene i bransjen… Ja da hadde kanskje avrenning av fiskevann vært punkt nummer 282 på den listen…

 

Har du planer om å organisere deg er TLF et godt valg.

Vi ivaretar din sikkerhet i ditt arbeidsforhold og i forhold som måtte dukke opp når du ferdes etter veien.

Bli medlem du også

Bli en TLFer du også. Da er du også med på å sette dagsorden i transportpolitikken.