NHO gikk nylig ut og hevdet at høyere lønn er avgjørende for økt rekruttering. I TLF gir vi NHO delvis rett. – Delvis, fordi det finnes sjåfører som faktisk har en god lønn. Problemet er at lønnsforskjellene i transportbransjen er enorme.

Vi har sett på en del tiltak NLF med fordel kan studere nærmere siden tåkeprat og fjerne visjoner sjelden fører til økt rekruttering.
NLF må bli mer realpolitisk og evne å ta fatt i problemene som ligger helt oppe i dagen. Problemer NLF faktisk kan gjøre noe med. Det blir nemlig alt for lettvint å skylde på alle andre.

Allmenngjort minstelønn.
rekrutteringAllmenngjort minstelønn ligger kunstig lavt. Det har den gjort helt siden den ble innført. Fagbevegelsen har i lønnsoppgjør prøvd å heve minstelønnen, men NLF og NHO har strittet imot.

For alle de seriøse medlemsbedriftene i NLF som betaler sjåførene bra, vil en kraftig økning av minstelønnen styrke deres konkurranseevne.
Dagens kunstig lave minstelønn er en gavepakke til dem som ønsker å dumpe transportprisene.

 

NLF sine arbeidskontrakter
rekrutteringDisse arbeidsavtalene kryr det av i bransjen vår.

Kreativiteten i disse avtalene er endeløs, men felles for de aller fleste, er at svært lite, om noe, kommer sjåførene til gode.

Vi ser tvilsomme husavtaler som skal sikre maksimal gjennomsnittsberegning av arbeidstid, tvilsomme lønnssystemer som ingen skjønner noe av. I tillegg hentyder avtalene at bedriften tillates å forsyne seg av sjåførenes lønn og feriepenger. Dette er ulovlig.

 

Kompetanseheving
Vi hører ofte om at sjåførene skal heve sin kompetanse. Dette er fornuftig. Men hvordan står det til med bileiernes kompetanse i forhold til å ha ansatte? For veldig mange bileiere står det ganske dårlig til når det gjelder kunnskaper om arbeidsfolks rettigheter. Mange års ukultur har omtrent visket bort alt som er av rettigheter. Dette betyr selvsagt en del når det kommer til rekruttering.
Når det gjelder formkrav ved oppsigelser er også dette et trist kapittel.

Lover og regler
Arbeidsgivere som presser sjåførene til snarveier på kant med regelverkene er relativt utbredt i transportbransjen. Seriøse sjåfører som ønsker å gjøre jobben innenfor lovens bokstav uglesees.
Da blir det ikke lett å rekruttere ordentlige sjåfører. Det er et paradoks når NLF kjemper for mer kontroll, samtidig som presset til lovbrudd og ansvaret for reparasjoner og vedlikehold ligger hos bileieren.

Speditørene og politikerne
rekrutteringVeldig ofte plasseres ansvaret for alt som er galt i transportbransjen på speditørene og politikerne.
I TLF kaller vi dette for tidenes ansvarsfraskrivelse.

Bransjen rekrutterer ikke fordi arbeidsdagene er for lange, man har «aldri» fri, liten åpning for å være hjemme med sykt barn, liten forståelse hvis man er syk, eller hvis man trenger fri til å gå til lege eller tannlege og nåde deg hvis du er så freidig og tar ut en sykemelding.

En gjenganger i saksarkivet til TLF er bileiere som bestrider sykemeldinger. Her overprøver bileierne legen, som i seg selv er ganske spenstig. For sjåførene fører det til forsinkede utbetalinger og mye ekstra bekymringer når man burde hvilt ut for å bli frisk.

Skal vi få endringer som gjør bransjen attraktiv for nye sjåfører, ja da holder det lenge hvis man bare rydder opp i eget reir. Man må behandle sjåførene som folk og forstå at også sjåfører kan ha behov for et liv også på fritiden.

rekrutteringTransportpriser
Transportprisen får også mye av skylden for elendigheten i transportbransjen. Man skulle tro det var i bileiernes interesse å presse opp transportprisene.

Vel… Det vi ser er jo at bileierne presser prisene nedover. De kjemper med nebb og klør for å kunne tilby den laveste prisen på lassene. Det blir ikke høyere transportpriser av den taktikken.

 

Fortsatt hører vi både sjåfører og bileiere som kaver seg opp fordi postordrefirma tilbyr fri frakt. Når man tilbyr varer med fri frakt er dette et lokketilbud til kunden. Greien er at de som selger varen betaler for frakten. Dette er ikke vitenskap.

NLF som bileierorganisasjon burde jobbe knallhardt for å få medlemmene sine til å presse opp prisene de kjører for.

NLF trenger heller ikke plage politikerne, EU, kontrolletatene eller speditørene i forbindelse med rekruttering til bransjen. De må ta ansvar selv. Men så var det dette med selvkritikk, men det er vel ikke NLF ledelsens sterkeste egenskap.

Skal vi øke rekrutteringen i transportbransjen, må vi ta ansvar for det vi holder på med. Vi må ha bort cowboykulturen på begge sider av bordet.

Så er det viktig å understreke at det finnes flotte og seriøse transportbedrifter som virkelig går foran med gode holdninger til det de driver med. Denne artikkelen handler ikke om dere!

 

Bli en TLF-er du også. Da er du også med på å sette dagsorden i transportpolitikken.

Bli medlem du også