Hva er det egentlig vi holder på med? Vi kom over en reportasje i Parat 24 som fortalte at sju av ti utenlandske sjåfører tjener langt under allmenngjort minstelønn når de kjører kabotasje eller innenlands turer i Norge. Det er…
Hva er det egentlig vi holder på med? Vi kom over en reportasje i Parat 24 som fortalte at sju av ti utenlandske sjåfører tjener langt under allmenngjort minstelønn når de kjører kabotasje eller innenlands turer i Norge. Det er…
Fagforeningsknusing- eller bedriftsknusing? TLF bygger gode transportbedrifter. Fagbevegelsen benytter ofte ordet fagforeningsknusing når de møter motbør ved inngåelse av tariffavtaler. Men kan de egentlig takke seg selv? Er det fagbevegelsen selv som gjør seg uspiselige?
Det er trist å måtte konstatere at en stor, norsk næring nå er på kanten av full utradering grunnet myndighetenes unnfallenhet. Den siste uken har vi vært i flere bedriftsbesøk og gjennomgangsmelodien er klar: Myndighetene ved SVV, Politi, Arbeidstilsyn, Skatteetaten…
Vårens vakreste eventyr som det også kalles, nærmer seg med stormskritt og selv om vi i år bivåner dette fra sidelinjen kan det være greit å få komme med noen tips til de som skal forhandle på vegne av mange.
Mer kontroll av vinterutstyr – konkurrentene tilpasser seg I Transport & Logistikkforbundet undrer vi oss mer og mer over bransjens fokus på problemene med konkurransen fra Øst-Europa. Nå vet vi jo at norske bileiere utøver en omfattende priskrig ovenfor hverandre,…
Vi hører stadig oftere om utenlandske sjåfører i norske lastebiler. Hvordan rekrutteres de og hvordan lønnes de? Hvilke rettigheter har de?
Debatten mellom NLFs Geir A Mo og oppdretteren i Firda Seafood, Ola Braanaas i avisen Firda, setter søkelys på en stor utfordring for den norske modellen. Når oljeeventyret skapte norske arbeidsplasser både ute i havet og på land, skaper det…
Vi dreper næringen vår selv. De kanskje viktigste bidragsyterne til å ødelegge bransjen er den etablerte fagbevegelsen og bileiernes organisasjoner. Dette er sterk kost og de gjør det nok ikke med overlegg. Likevel er konsekvensene av deres strategier, eller la…
Anarki på landeveien. Definisjonen på anarki er fravær av et styre, fravær av politisk autoritet og/eller sosialt hierarki, samt politisk uorden og forvirring. Dette beskriver ganske presist de rådende forhold på Norske landeveier.
Norsk transportbransje har en lang vei å gå. Dette er ikke nytt, men etter å ha vært tilstede på NLFs Østfoldmøte 12.01 2018 i Sarpsborg sitter vi igjen med en følelse av sjokk og vantro. Både NLF og sentrale myndighetspersoner…