Bring skandalen ser ikke ut til å ha grenser. Stein kastes på selskapet fra alle kanter. Mange glasshus må være i ganske så dårlig stand for tiden og kanskje det er nok nå. Nå skal vi ikke på noen måte i dette innlegget sette oss i samme båt som Postkom-lederen Odd Christian Øverland og friskmelde Bring Trucking i Slovakia.

I TLF vet vi at ikke alt er som det skal være i statsselskapets omgang med østeuropeiske samarbeidsparter og datterselskap. Rykter og påstander om Bring har versert i 10 år nå. Noen påstander riktige, andre ikke.

TLF gjorde selv en del undersøkelser som gjorde at vi stilte spørsmålstegn i forhold til blant annet lønnsbetingelsene knyttet til kabotasje og kombinerte transporter i Bring’s regi.

I TLF er vi ganske sikker på at det vil avdekkes klare brudd på regelverket i Bring sin lønnspraksis i forbindelse med kabotasje og kombinerte transporter.

Noen i Bring må ta ansvar og rydde opp .

Med dette stopper kritikken fra TLF.

 

Det som nå avdekkes i Bring ikke er et Bring problem. Det er et bransjeproblem. Vi har ikke møtt en eneste østeuropeer som kjører på norsk allmenngjort minstelønn og diett.

Når vi slakter Bring svekker vi en viktig norsk arbeidsgiver og oppdragsgiver. Hvis vi tramper Bring flat og kaster dem på sjøen forandrer det ingenting. Gråsonen er stor og andre aktører står klar til å overta, akkurat som gribber sitter de på kvisten sin og nyter synet av folk i dressjakker som kaster stein på det grønne selskapet.

 

Bilde: Nils Kristian Saltveit

Vi har Collicare saken friskt i minne.

Kreiss ble også steinet av menn i dress og i dag har Kreiss mistet avtalen de hadde med Collicare.

Bildene vi nå mottar viser at Collicare trallene fortsatt ruller rundt på veiene våre. Forskjellen er at Euro 6 trekkerne til Kreiss er byttet ut med Euro 3- og 4- trekkere fra andre aktører.

 

 

 

Når menn i dress kaster stein henger mobben seg på og vi får et hylekor i sosiale medier som er så omfattende at Det Gamle Testamentet fremstår som et lite hefte som er enkelt å forstå.

Poenget er at steinkastingen og hylekoret ikke bringer oss videre. Når pesten rammer er ikke den viktigste oppgaven å helbrede de syke. Den viktigste oppgaven er å finne årsaken og stoppe den.

TLF ønsker ikke å kaste stein på Bring. Vi vil reparere Bring. Derfor jobber vi knallhardt for å finne ut hvorfor Bring ble syk. Vi mener selv at vi har funnet årsaken og vi tror vi har funnet en medisin som virker.

Får vi medisinen på plass vil det forhindre at andre blir syke, og handler vi raskt kan vi kanskje friskmelde Bring igjen.

I TLF tror vi at et friskt Bring vil kunne være ett av lokomotivene som kan trekke den norske transportbransjen på rett vei igjen og tiden er inne for å finne smarte og bærekraftige løsninger. Vi trenger en våpenhvile.

Under våpenhvilen kan noen av de som kaster de største steinene se seg selv i speilet og spørre seg selv om hvordan de har bidratt. Er alt som glitrer gull i egen organisasjon? Når tok vårt transportselskap sist en snarvei? Når kjørte du sist på et annet sjåførkort for å få jobben gjort?

Kanskje kunne det vært fristende å kaste stein på dressjakkene som har sittet som tilskuere og sett på det som har skjedd i bransjen vår.

De som ikke har gjort de rette grepene selv om alle som betalte medlemsavgift stolte på dem.

 

I TLF ønsker vi ikke kaste stein på disse heller, men akkurat slik som vi trenger en opprydding i Bring, trenger vi opprydding i bransjens organisasjoner. Vi må kaste ut stolthet og egoisme og med litt ydmykhet jobbe sammen om å finne løsningene som gjør transportbransjen frisk.

Bring er et stort konsern som også gjør mye bra.

Mange har trygge og gode arbeidsplasser i Bring. De har jobbet der lenge og trives.

Flere av dem har henvendt seg til oss og fortalt om vanskelige dager på jobb hvor morsomheter knyttet til arbeidsgiveren deres kommer tett som hagl.

Ingen er tjent med et knust Bring. Alle er tjent med et Bring som går foran.

Dette er TLF’s syn i Bring skandalen.

 

 

Fra Myklegard ønsker vi alle en riktig god helg og sender en spesiell hilsen til alle i grønne arbeidsklær.

 

Bli medlem du også

TLF gir norske lastebilsjåfører en tydelig stemme i transportdebatten.