Jeg sitter i bilen min og er på vei mot Gardermoen. Foruten et par møter, skal jeg lage reportasje om TLF- medlemmet Bjørn Erik Ovesen, som er primus motor for at hele seks vogntog setter kursen mot Polen med hjelpesendinger til krigsrammede Ukraina.

ukrainaTLF har støttet prosjektet til Ovesen med 10 000 kroner og vi er stolt over at en av våre medlemmer står bak et så flott initiativ.

Samtidig er det viktig at reportasjen har fokus på det som er viktig, og i denne sammenhengen er det ikke på TLF.

Lidelsene og ødeleggelsene som rammer det Ukrainske folket i en helt meningsløs krig, ruller over TV skjermene døgnet rundt og preger en hel verden.

Vi kjenner på sjokk, vantro, sinne, frykt og en unison sympati for det Ukrainske folk.

Prosjektet

ovesen ukrainaFor Bjørn Erik Ovesen har det vært mye jobb og lite søvn i dagene før avreisen 8 mars.

Det er så utrolig mye som må koordineres og planlegges, men givergleden og velviljen i alle ledd gir energi.

Litt ekstra stas er det selvsagt at turen blir jomfruturen for den nyinnkjøpte trekkvognen,
en Scania S770 som ble levert av Scania Kongsvinger 7 mars, altså dagen før avreise.

Jeg blir enig med Bjørn Erik Ovesen om å møte ham i Kongsvinger, der han skal laste. Jeg har lyst å treffe folkene som har samlet inn det som er med i hjelpesendingen og jeg vil se hva de sender av gårde.

 

Opplasting
laster til ukrainaKlokken er 20 00 når Ovesen rygger inn på plassen foran den lille Jokerbutikken som har vært basen for en gruppe mennesker som på bare noen dager har klart å samle sammen et helt vogntoglass med matvarer, medisiner, klær, sko, barnevogner og mye mer.

Etter at Ovesen har rygget på plass vogntoget dukker det opp stadig flere folk på plassen. Folk som alle har vært med på å gjøre hjelpesendingen mulig.

 

Det hele startet med at Frida Maria Lundberg følte at hun måtte gjøre noe for å hjelpe. Etter hvert som hun delte sine tanker med andre ble de flere og flere og sammen ble de altså et lag som etter en uke hadde samlet inn varer og utstyr til å fylle et par vogntog.

Man er i direktekontakt med hjelpeorganisasjoner som arbeider i Polen helt på grensen til Ukraina som også tar imot hjelpesendingene når de ankommer. For at innsamlingen skal treffe behovene best mulig har man fått oversendt lister over hva som er mest viktig for øyeblikket.

I Grenland, som jeg ikke rakk å besøke denne gangen, har man med Ann Therese Pedersen Ripel i spissen samlet inn mat, medisiner og utstyr etter samme modell som i Kongsvinger. Innsatsen har resultert i at flere fulle vogntoglass nå ruller mot Ukrainas grense.

Det viktige verktøyet både for de som har samlet inn og de som besørger transporten, har vært Facebook.

Gjennom Facebook har man knyttet kontakter, avtalt levering av donasjoner, samlet inn økonomisk støtte og skaffet vogntog og sjåfører.

I en verden som er preget av krig og alvor er det så utrolig flott å komme til Kongsvinger, for å oppdage en så utrolig flott gruppe mennesker som sammen har bestemt seg for å gjøre en forskjell. Alle sammen skal være stolte av jobben de har gjort og alt dere har fått til.

 

Avgang retning Ukraina

Det er blitt tirsdag 8 mars.

Fem fullastede vogntog står klare til avgang på Berger, like nord for Oslo. Det sjette vogntoget møter de på kaien før de kjører om bord i Kielfergen.

Da har de med seg til sammen 150 tonn med nødhjelp til Ukraina.

I lasten finner man 2 aggregater som skal til et sykehus, et lass med sykesenger, et komplett lass med flaskevann, matvarer, medisiner, klær, sko, og mye mer.

Vi ønsker dere alle en god tur. Vi har latt oss imponere over innsatsen samarbeidet og dugnadsånden som har gjort det mulig å trille av gårde med 150 tonn nødhjelp på så kort tid. Vi er vant med politikere som skal utrede, folk som tenker kanskje, og folk som beregner og kalkulerer…

Heldigvis finnes det også slike som dere. Folk som bare gjør det!

Gunnar Nordvik, TLF