I TLF synes vi at det er edelt gjort av NLF når de velger å hjelpe to utvalgte fagforeninger. Selv ville vi vel ikke dradd det så langt at vi ville antydet at Fellesforbundet og YTF trenger hjelp, men vi ser helt klart poenget.
Det er ikke hverdagskost at organisasjoner på arbeidsgiversiden går ut offentlig og velger seg fagforeninger og de fleste fagforeninger ville neppe latt seg velge heller.
NLF har jo som oppgave å jobbe for bileiernes interesser. Når valget deres faller på YTF og Fellesforbundet må vel dette bety at bileierne får mest armslag gjennom disse organisasjonene.
I TLF har vi jo merket oss at både Fellesforbundet og YTF predikerer en blåkopi av NLF sin transportpolitikk. Dette må jo være en stor fordel for en bileierorganisasjon.
Så får det heller våge seg at sjåførene får en betydelig høyere medlemskontingent og at tariffavtalene koster flesk.
Vi har jo nettopp lært at de 100 beste transportbedriftene i Norge har ett overskudd i snitt på 1%.
Dermed skulle jo alt ligge til rette for en massiv utbredelse av nye og dyre tariffavtaler som inkluderer kostnaden med AFP.
Helt siden starten har TLF vært utenfor det gode selskap. Dette stuntet fra NLF representerer ikke noe nytt i så måte, og for å være helt ærlig: I TLF tar vi det som et kompliment. Hadde vi vært inne i varmen ville det bare vært en bekreftelse på at motparten ser på deg som ufarlig.
At man finner sammen er bra, og det er vel kanskje et signal på at NLF, YTF og Fellesforbundet endelig har kommet frem til at de må skjerpe seg. Det er på høy tid. Det var på deres vakt transportbransjen gikk i dass.
Dessverre ligger det et alvor under alt dette. Et stort problem i hele transportpolitikken er den stadig voksende «akademiske tilnærmingen» og at man skal være politisk korrekt.
I TLF sender vi en hilsen til redaktøren i Transportmagasinet, Haakon Førde. Han skriver følgende om NLF utspillet:
«Tiltaket applauderes. Men det som fra sidelinjen samtidig fremstår som både påtagelig og pikant, er at den organisasjonen som virkelig har satt overnevnte problemstilling på kartet de siste to årene, verken er nevnt eller inkludert.
Transport og logistikkforbundet (TLF) ble etablert som direkte svar på svakt organisasjonsarbeid for godssjåfører fra de eksisterende organisasjonene. TLF har også fra dag en jobbet progressivt for samarbeid mellom partene til næringens beste».
Alle som kjenner sin transporthistorie vet at trekløveret NLF, LO og YS har feilet. Når de nå annonserer et samarbeid frykter vi at det dessverre begrenser seg til posisjonering, makt og vern rundt fine middager og dyr vin.
Aldri har TLF vært viktigere enn nå, som en opposisjon til sirupkameratene i dressjakker og lakksko.
I TLF bretter vi opp ermene og gjør oss klar til kamp. For det viser seg at den største bremseklossen for utvikling til det bedre i bransjen er bransjens egne organisasjoner.
Synes du transportpolitikk er viktigere enn makt, posisjoner og partipolitikk velger du TLF som din fagforening.
Når du melder deg inn i TLF gjør du vår stemme tydeligere for kjøttvekta gjelder.
TLF har de mest fornøyde medlemmene og vi har åpent døgnet rundt hele året.