I dag kan vi lese om PostNord og Bring som i NRK beklager seg fordi jernbanen må redusere tilbudet på godssiden. Jernbanen utkonkurreres av veitransport med kunstig lave transportpriser. Dette er jo PostNord og Bring selv i stor grad ansvarlig for. Da blir det virkelig pinlig.
PostNord i samarbeid med litauiske Vlantana og Bring med sitt eget Bring Slovakia har begge fungert som en turbo i det grå transportmarkedet. Der hvor transportpriser og sjåførlønninger har vært ren dumping.
Når de nå beklager seg over en bransje de har vært svært aktive i å ødelegge selv blir det bare patetisk.
I TLF har vi laget et transportregister (Les her), som vil gi oss oversikt og hvor vi enkelt kan luke ut de som driver med sosial dumping.
TLFs register har blitt godt mottatt i fagmiljø i hele Skandinavia. Det er rimelig å bygge opp og det er enkelt å bruke. Det bør NLF merke seg. Dessverre er NLF lunken. De ønsker heller å gå for en frivillig ordning med elektroniske fraktbrev som ikke løser noe som helst.
Det er ganske urovekkende å lese om bileierorganisasjonen som advarer mot mer godstrafikk på vei i den samme reportasjen. Fra bileierhold fremkommer det at det står så dårlig til i transportbransjen at det ikke er forsvarlig med flere oppdrag for bileierne. Det vil gå ut over trafikksikkerheten.
– Det er snakk om ganske enorme volumer som skal fraktes på vei. Jeg ser for meg at både norske og utenlandske aktører vil inn for å «spise av det samme matfatet».
– Da risikerer vi flere utrente førere på vinterføre. Folk som har dårligere materiell, og som er litt for lemfeldig med hensynet til norske krav og regler, sier Frank Lauritz Jensen som er rådgiver i NLF.
Sjelden er vi vitne til en artikkel som tydeligere dokumenterer tafattheten og kaoset som råder i transportbransjen.
Det som er mest alvorlig slik vi i TLF ser det er den manglende viljen til å gjøre noe med problemene.
Bli en TLF’er du også.
TLF har de mest fornøyde medlemmene og vi har åpent døgnet rundt hele året.