Sosial dumping i lastebilnæringen hindrer grønn skipstransport heter det i denne reportasjen og påstanden bygges opp av de såkalte ekspertene som uttaler seg i saken.

lastebiltransportArtikkelen er fra sommeren 2023, så den er ikke ferskvare, men den kan likevel fortelle oss ganske mye, nå snart to år senere.

La det være sagt med en gang: Det er en skam at den sosiale dumpingen i transportbransjen de siste 15 årene har fått utvikle seg slik den har, uten at man har klart å sette inn et eneste tiltak som effektivt kunne satt en stopper for dumpingen.

Alle i bransjen har sett galskapen, men svært få har bidratt med mer enn prat. Noen har tjent veldig mye penger på den sosiale dumpingen og andre har, kanskje av økonomiske egeninteresser, vært redd for å tråkke disse på tærne.

 

lastebiltransportI TLF har vi prøvd. Helt siden starten i 2017 har vi foretatt våre 72 timers tungbiltellinger på Svinesund.

Vi har hatt med oss folk fra Stortingets Transportkomite ut på veien og vi har vist dem fusket som foregår i bransjen.

TLF har jobbet sammen med SVV sin krimenhet. Vi har avslørt og vi har satt dem på sporet av transportkriminalitet.

Ute på veien har vi samarbeidet godt med SVV sine utekontrollører og fått et godt innblikk i deres utfordringer når det kommer til å avdekke sosial dumping. For eksempel hvordan kontrollørene motarbeides i sitt eget system.

Transportregister

Vi lagde et forslag til transportregister som ble veldig godt mottatt av sentrale utekontrollører, politikere og Kripos, og vi fikk også positive tilbakemeldinger fra både Sverige og Danmark. Dette var et godt verktøy for å avsløre ulovlig kabotasje, ble det sagt av de som gadd å sette seg inn i det.

utekontroll

Dessverre er det ikke lett å nå fram i et farvann som kun gir taletid til de politisk korrekte. TLF har aldri fått støtte fra bransjens etablerte organisasjoner.

De har ikke engang tatt seg bryet med å møte oss, og om noen i disse organisasjonene likevel ville vite mer om det TLF jobbet med, har de fått de korreks fra ledelsen i egen organisasjon og streng beskjed om at det er ikke lov å snakke med TLF.

Vi vet at ledere i de etablerte organisasjonene aktivt har påvirket politikere til å ta avstand fra TLFs forslag fordi TLF hevdes å være useriøs. Dette har bidratt til at for eksempel TLFs forslag til transportregister aldri ble utredet.

Dessverre har ikke disse som avviste vårt arbeid bidratt med annet enn prat. Tiden har gått og den sosiale dumpingen og lønnstyveriene i bransjen har fortsatt gode vilkår, samtidig som den kontinuerlig forgifter den mer seriøse delen av transportbransjen.

Nødvendig fleksibilitet

At man ikke lykkes med å få mere gods på skip og bane handler ikke om lønns og arbeidsbetingelsene i transportnæringen.

Det handler ganske enkelt om at godstransport på vei er så utrolig mye mer fleksibel og effektiv på leveringstid og pris. Det gjelder også når man ligger fornuftige transportpriser til grunn.

Det er mye gods i verden som egner seg på skip. Dette godset fraktes allerede på skip. Hvis det hadde vært fornuftig og lønnsomt å frakte dagens landtransport med skip, hadde det vært gjort for lenge siden.

I TLF vil vi beholde godset på veien. For å lykkes er man avhengig av at det ryddes opp i bransjen vår. Bare da får vi tilbake tilliten og troverdigheten bransjen trenger fra samfunnet.

Det er ingen tvil om at østeuropeiske sjåfører som lever som splinter langs veiene våre gjør noe med bransjens image. Dessverre har det også gjort noe med lønns og arbeidsforholdene til mange av dagens norske sjåfører. Helt vanlige godt innarbeidede lover og regler for norske arbeidstakere, gjelder ofte ikke for sjåfører.

lastebiltransportFølg drømmen, ikke strømmen sier de, og oppfordrer særlig jenter til å satse på en karriere bak rattet.
Men de glemmer å fortelle at jentene helst bør være sterile. For det å bli gravid og få barn er ikke forenelig med store deler av transportbransjen, og å være hjemme med sykt barn er ingenting annet enn uhørt på mange transportkontor.

Men å hevde at sosial dumping i transportbransjen hindrer grønnere transport på sjø og bane … Det blir så naivt at det er vanskelig å ta inn over seg.
Det man egentlig sier da er at landtransporten må bli svært mye dyrere før sjøtransport blir et alternativ. Litt slik som at strømmen må bli dyrere for at havvind skal bli lønnsomt.

Bruk ressursene fornuftig

Det som truses av sosial dumping og lønnstyveri er den seriøse delen av transportbransjen. Derfor er det viktig at bransjens organisasjoner begynner å handle og vise til resultater. Man må slutte å støtte opp om jernbane og skipstrafikk bare for å være politisk korrekt.

skipstransportBruk heller tiden til å kreve bedre infrastruktur, hvileplasser og rene toaletter og sørg for at sjåførene har en konkurransedyktig lønn og arbeidstider til å leve med. I TLF er vi sikker på at en ryddig transportbransje rekrutterer.

Vi må fronte vår egen bransje og fremsnakke veitransportens fleksibilitet og effektivitet, og når det kommer til utslipp er det til å leve med hvis man setter utslippene opp mot nytteverdi.

Så vil nok fremtidens teknologi etter hvert redusere utslippene ytterligere.

Men først må vi luke bort ugresset i bransjen vår og dette ugresset ser dessverre ut til å ha bedre vekstvilkår enn noensinne.

I TLF sier vi et klart og tydelig JA! til lastebilen, for samfunnet er helt avhengig av den.

 

Bli med på laget du også. Det er en tøff verden der ute.

Bli medlem du også

TLF er Fagforeningen som kan bransjen og som våger å ha egne meninger.