Når NLF hevder at elektroniske fraktbrev vil løse mange av dagens utfordringer knyttet til manipulering av dokumentasjon, begynner vi i TLF å stusse. Hvilke motiver har egentlig toppledelsen i NLF? Det må være lov å spørre. Ønsker man å beskytte de som har ugler i mosen?

 

minstelønn

Vi nevner toppledelsen, for vi snakker mye med NLFs medlemmer på grasrotnivå og lokale tillitsvalgte. Hyggelige, flotte og hardtarbeidende representanter for næringen som langt på vei følger TLF’s politikk.

Det er toppledelsen i NLF vi stiller spørsmålstegn ved. Det må vi gjøre, for vi kan jo ikke vite, all den tid toppledelsen i NLF ikke vil snakke med oss. De vil bare snakke om oss.

I forbindelse med lanseringen av TLF’s transportregister som er et lettfattelig system som på en enkel måte kan gi oss oversikt over den internasjonale transporten fikk vi flere ganger spørsmål om vårt syn på elektroniske fraktbrev.

Flere fortalte at ledelsen i NLF under Arendalsuken vraket vårt forslag til transportregister til fordel for elektroniske fraktbrev.

 

 

Les forslaget her:

 

Tilbakemeldingene på vårt forslag til transportregister har vært gode både fra myndighetene og forskjellige organisasjoner knyttet til bransjen. Flere fagmiljø har også kommet med positive tilbakemeldinger. Ikke bare i Norge, men fra hele Skandinavia.

NLF går ut med overskriften «løsningen» på en frivillig ordning med elektroniske fraktbrev. Da kan seriøse bedrifter velge elektroniske fraktbrev og de som driver med snusk kan fortsette som før med papir fraktbrev. Hurra!

TLF har ingen problemer med elektroniske fraktbrev i seg selv, men det gir oss ingen oversikt. Når ordningen i tillegg er frivillig blir det hele komisk.

 

TLF’s forslag til transportregister fanger opp både elektroniske og papirfraktbrev og det gir full oversikt over kjøretøyene og transportkjøperne. Dette forslaget snakker altså NLF sentralt ned samtidig som de bejubler et system som ikke fanger opp noe som helst.
Da må det være på sin plass å spørre: Hvem er det NLF ønsker å beskytte?
Og hvem jobber NLF egentlig for?
Slik toppledelsen i NLF operere for tiden kan man begynne å lure.

Vi i TLF skulle gjerne presentert vårt forslag til transportregister for NLF. De kunne fått informasjon og detaljer i bøtter og spann. Da hadde de i alle fall hatt litt tyngde når de snakker forslaget ned.

Se filmen som forklarer registeret her

Kjære NLF! Vi må slutte å komme med delløsninger og medisin som ikke virker. Vi må samles og fremme forslag som har mening og som styrker norske lastebileiere. Dette burde jo være interessant for dere.

Et frivillig elektronisk fraktbrev er vel og bra, men å hevde at det gir oss oversikt over fusk og fanteri i bransjen er rett og slett å lure folk.

 

Slutt å furte, møt argumenter med argumenter, la oss få en debatt og la oss jobbe frem gode løsninger for bransjen vår.

Dra hodet opp av sanden og hør på grasroten i deres egen organisasjon.

 

 

 

Ønsker du forandring og at snakk blir til handling. Da melder du deg inn i TLF og bidrar til at vi blir sterk nok til å presse sjåførenes stemmer inn i debatten.

Vi har den laveste kontingenten, de beste medlemsfordelene og den beste transportpolitikken.

Bli medlem du også

Når du melder deg inn i TLF gjør du vår stemme tydeligere for kjøttvekta gjelder. Bli en TLF’er du også.
TLF har de mest fornøyde medlemmene og vi har åpent døgnet rundt hele året.