For et par uker siden ble TLF kontaktet av et medlem som ikke akkurat hadde følt seg velkommen som kunde hos en Cirkle K i utkanten av Oslo.
Etter å ha kjørt gjennom Oslo hadde det meldt seg et toalettbehov og tanken på en god varm kopp kaffe var fristende.
I det han skulle gå ut av vogntoget inne på Cirkle K stasjonen, dukket det opp en parkeringsvakt som fortalte at: «her kan du ikke parkere».
Ingen skilt indikerte parkeringsforbud og det var god plass til å passere vogntoget for annen trafikk.
Etter litt munnhuggeri ignorerte sjåføren parkeringsvakten og gikk inn på stasjonen for å gjøre sine ærend. Når han kom ut igjen stod parkeringsvakten klar og begynte å ta bilder av sjåføren. Når sjåføren ville dytte kameraet som ble ført helt opp i ansiktet bort, ble han lagt i bakken av parkeringsvakten med det resultat at brillene knakk. Han ble også forslått og hovnet opp i den ene hånden.
TLF medlemmet er ansatt i en NLF- bedrift, og siden NLF samarbeider med Cirkle K var det naturlig for oss å kontakte Jan Ove Halsøy som er regionsjef for avd. 5 i NLF.
Halsøy ble rystet når han hørte historien og selv om det var blitt kveld, gikk Halsøy i gang.
Han kontaktet Cirkle K sentralt og de var raskt ute med en beklagelse.
Det ble gjort helt tydelig at yrkessjåfører er velkomne på Cirkle K sine stasjoner.
Sjåføren har fått beskjed om å skaffe seg nye briller. Disse dekker Cirkle K. Videre har ledelsen i Cirkle K vært i kontakt med den aktuelle stasjonens franchisetaker, som igjen har avtale med parkeringsselskapet.
Vi holder tilbake detaljer fra forholdet siden saken også er en politisak, men vi ønsker å trekke frem NLFs Jan Ove Halsøy som har gjort en veldig god jobb i denne saken. Halsøy har vært en av få NLF- ledere som har valgt å holde døren åpen også for TLF, noe som har ført til fint samarbeid i flere saker.
Det hører med til historien at vogntoget også ble påsatt et parkeringsgebyr pålydende 600 kr som selvsagt bestrides.
I TLF opplever vi at vi er langt over smerteterskelen i forhold til hva en yrkessjåfør skal utsettes for når sjåføren utfører jobben sin.
Man skal ikke gjøre store feil før bøtene blir skyhøye eller enda verre, at førerkortet beslaglegges. Hvor mange sjåfører har ikke opplevd å få parkeringsbøter når de avholder pålagt hvile?
Skal vi klare å rekruttere nye sjåfører til denne bransjen må vi begynne å rydde og vi snakker om en gedigen ryddejobb.
Ingen yrkessjåfører skal finne seg i nedlatende behandling når de utfører yrket sitt!
Bli med på laget.
TLF er Fagforeningen som kan bransjen og som våger å ha egne meninger.