Vinteren er på hell selv om det fortsatt henger igjen vinter noen steder i landet. Denne vinteren har som tidligere vintre vært preget av vogntog som havner utenfor veien eller som kjører seg fast og blokkerer veiene våre. At utenlandske aktører er overrepresentert er nok de fleste enige om.
Dekk alene er ingen garanti for at man skal komme seg trygt frem på krevende norsk vinterføre. Erfaring og kunnskap er avgjørende suksessfaktorer for trygg ferdsel.
Likevel er dekk også viktig og har man gode og riktige dekk, ja så har man et godt utgangspunkt.
Kravene til dekk i Norge om vinteren er at dekkene skal være merket med M+S. Dessverre viser det seg at M+S dekk ikke nødvendigvis har de kvalitetene et godt vinterdekk skal ha.
Våre kilder i Statens Vegvesen bekrefter langt på vei at M+S dekk av ymse kvalitet kjører gjennom kont
rollene fordi de er merket i henhold til kravene og mønsterdybden er ok.
Har man derimot dekk som ikke er merket med M+S vanker det bøter og man blir holdt igjen til riktige dekk er påmontert.
Er det blitt slik at dekkprodusentene trykker M+S på dekk helt vilkårlig? I så fall har jo dagens regelverk ingen mening.
Denne vinteren har TLF fått mange henvendelser fra sjåfører som trekker løstraller. Vi har mange bilder av dekk som ikke er egnet for vinterkjøring selv om de har lovlig mønster. Sjåførene klager over at dekkene er uegnet, men så lenge mønsteret er lovlig og dekkene er merket med M+S når de ikke frem med klagene og presses til å kjøre
Dekkene på bildene stammer fra en nederlandsk løstralle.
Den er utstyrt med 6 ganske nye dekk fra samme produsent.
Dekkene er produsert i 2017 med få ukers mellomrom og E nummeret er identisk.
Fem av dekkene er M+S merket, men ett er ikke merket med M+S. Hvorfor ikke?
Vi vet ikke svaret, men kan det hende at man produserer denne dekktypen som et vanlig dekk, men at man også lager en serie av samme dekket med M+S?
Hvorfor er da rullemønsteret identisk?
TLF har oversendt billedmateriale til Statens Vegvesen, utekontrollseksjonen og til Samferdselsdepartementet, hvor vi krever et nytt regelverk i forhold til kravene til dekkutrustning på norske vinterveier.
Tunge kjøretøy uansett opprinnelsesland skal være utstyrt med dekk som innehar dokumenterte vinteregenskaper. Dette gjelder selvsagt også løstraller.
Vi ber derfor om at det settes ned et utvalg med ekspertise på dekk som sammen kan utvikle et regelverk som sikrer at dekk med riktig kvalitet godkjennes og merkes slik at det blir lett for Statens Vegvesen å kontrollere.
Det må være politisk flertall i landet vårt for at vogntog på norske vinterveger er skodd med egnede vinterdekk. Vi kan ikke forstå noe annet….
Bli med i kampen for anstendige vilkår i transportnæringen
Å være organisert er å være med på fellesskapet og bidra! Derfor er TLF et godt valg når du skal organisere deg.