Alle som har kjørt en stund har hørt denne floskelen om at sjåføryrket er en livsstil. Selv har jeg alltid sett på sjåførjobben min som et yrke. Det er ikke så mange år siden yrkesstoltheten lå utenpå skjorten. Nå var det vel heller ikke slik før i tiden at svigermor bakte kake hvis datteren kom dragende med en trailersjåfør, men en ting var det ingen tvil om. Fyren kunne i alle fall kjøre bil.

livsstilNår ingeniøren eller optikeren dro familien med seg på sommerferie med telt på taket fikk man oppleve hvordan vogntogene jobbet seg frem på dårlige veier og uansett sivilt ståsted gav man sjåførene et beundrende blikk når man møtte vogntogene langt inne i en fjord på en krøttersti av en vei, eller i en stigning på vei opp på høyfjellet.

Man var ikke redd for å møte et vogntog som ikke holdt siden sin eller som fikk sleng på hengeren. Slikt var aldri et tema. Trailersjåførene var karer som visste hva de holdt på med.

 

I dag sitter tante Gerda i bridgeklubben og forteller om disse ufyselige vogntogene som ligger klistret i støtfangeren hennes når hun er ute med bilen sin. Optikeren irriterer seg grønn på motorveien fordi to vogntog bruker ti minutter på å kjøre forbi hverandre. Ingeniøren er forbanna fordi han har ligget bak et vogntog gjennom hele Vest- Telemark som ligger godt under fartsgrensen i svingene og i bakkene, men på flatene hvor man kunne kommet forbi ligger vogntoget i 90.

Jeg har alltid pekt på hvor viktig det er med gode holdninger. Dette er et standpunkt jeg også har fått mye kjeft for.  Det er så enkelt at gode holdninger gir sympati. Folk vil bry seg om oss som yrkesgruppe fordi de skjønner viktigheten av jobben vi gjør og fordi de ser på oss som trygge sjåfører eller fagfolk om man vil.
Dårlige holdninger gjør at folk mister sin sympati for oss og driter i oss. Mye tyder på at vi dessverre er i ferd med å slå rot i dårlige holdninger og vi har vel egentlig bare oss selv å takke.

For bare noen få år siden var det naturlig å sette seg ned på sjåførbordet og prate med kollegaene sine. Var du fersk fikk du hjelp av de med mer erfaring. De som var ung så opp til de som var eldre. I dag skjeller vi hverandre ut i sosiale medier. Stiller man spørsmål blir man latterliggjort og unge urutinerte sjåfører hetser gjerne eldre og rutinerte sjåfører.

I norsk målestokk er yrkessjåførene i en særstilling på ett felt. Når hele arbeidsstokken i Norge har en viss lønnsstigning opplever yrkessjåførene tidenes lønnsnedgang i tillegg til at arbeidstiden blir stadig lenger.

Turpriser, døgnpris og flat betaling er regelen. Alt for mange norske sjåfører ligger i dag under allmenngjort minstelønn, men det bryr man seg ikke om. Bransjer med høy organisasjonsgrad klarer seg fint og har greie betingelser. Dessverre er det få yrkessjåfører som evner å se dette. Faktum er at det er de sjåførene som jobber under de dårligste betingelsene som også skyr fagbevegelsen mest.

Dessverre må jeg stikke fingen i jorden å langt på vei erkjenne at sjåføryrket er i ferd med å bli en livsstil. Det blir mindre og mindre et yrke og mer og mer en livsstil. En livsstil som ingen ved sine fulle fem skulle ønske seg.
Livsstilen som er i ferd med å feste seg handler om fattigdom, primus, usunn livsstil og dårlig helse kombinert med en tilværelse på kant med loven. Jeg husker at mange hadde en vimpel i ruten før hvor det stod «Rebell». Så man for seg en rumener med joggebukse og primus som rebell?

 

Vi er i ferd med å miste yrket vårt. Snart er det bare en livsstil. Jeg ønsker å kjempe for at sjåførjobben skal være et yrke også i fremtiden. Jeg tror at det er ganske mange sjåfører der ute som også mener at sjåførjobben skal være et yrke.

Jeg har veldig stor tro på en liten setning:  «Står vi sammen så vinner vi

Hvis fagforening og samhold er feil. Hva er løsningen da?

 

Den eneste måten norske yrkessjåfører kan ivareta sine interesser på er ved å samle seg. Det gjør man i fagforeninger i vår bransje som i alle andre bransjer.
Ønsker du at sjåførjobben skal være et levelig yrke i fremtiden organiserer du deg og kjemper for yrket vårt sammen med gode kolleger.

 

Det er derfor du også skal melde deg inn i TLF.

Bli medlem du også

TLF er Fagforeningen som kan bransjen og som våger å ha egne meninger.