Et sted i Hedmark står et av vogntogene til danske Nordcarrier parkert. Trekkvognen er registrert i Romania, hengeren er registrert i Danmark. De to i bilen er på jobb i Norge og det er sannsynligvis snakk om ukehvil. Om det er en 45 timer eller en redusert ukehvil vet vi ikke. Vi får ikke i gang en fornuftig kommunikasjon, og det virker heller ikke som om de ønsker det.

jobb i norge
Foto: TLF

Når vi skriver denne reportasjen kjenner vi at det river i hjertet.

Det er så ufattelig trist at mennesker skal måtte leve slik som dette når de er på jobb i Norge.

Når vi i tillegg vet at dette er blitt et ganske vanlig syn på norske truckstopper og rasteplasser er det ubegripelig.

Ute er det en grad eller to men det føles kaldere.

Disse menneskene er på jobb for et skandinavisk transportselskap, sannsynligvis på oppdrag for en eller annen norsk aktør.

Kanskje er det disse som kommer med den nye komfyren din, kanskje er det hvilestolen du bestilte på nett eller det nye stuegulvet ditt?

Disse bildene og måten disse to lever på er så utrolig langt unna det vi ønsker at skandinavisk transport skal være.

 

Vi ser ikke slike bilder i Nordcarrier sin profilering og selskapet har en tilsynelatende sunn økonomi. Man kan jo lure på hvorfor?

 

Foto: TLF

Vi ser heller ikke slike bilder på transportmesser, i skolebøkene til dem som utdanner seg til yrket eller i etterutdanningen for den saks skyld.

Når kommer disse bildene i reklamebrosjyrene til de store lastebilprodusentene? Dette er jo hverdagen for mange sjåfører som ferdes i Skandinavia.

Det må vel være fint å profilere seg i et miljø hvor grasroten kjenner seg igjen.

 

 

 

Utrolig nok tillater norske politikere slike arbeidsforhold, for dette er ikke et nytt fenomen. Hva mener arbeidstilsynet om arbeidsforhold som de vi ser på bildene?
Erna Solberg, Jon Georg Dale, Anniken Hauglie: Skal vi ha det slik som dette i det norske arbeidslivet?

Du skal ha en ganske blank dressjakke på deg for å kunne hevde at denne rovdriften og utnyttingen av fattige mennesker skal være bærekraftig. Moralen er kastet over ripen for lenge siden.

Norge har en stolt transporthistorie. Flinke folk som alltid har strukket seg maksimalt for å levere uansett vær og vind. Tilbake har vi fått et yrke som mange norske yrkessjåfører har trivdes med og tjent til livets opphold i.

Video

 

 

Tankene går til filmen som den norske transportbransjen sammen stod bak. Den om mamma.

Men den filmen er fiksjon.

 

 

Dette er virkeligheten.

 

 

 

TLF gir norske lastebilsjåfører en tydelig stemme i transportdebatten.

 

Bli medlem du også