En samlet fagbevegelse og NLF kaller samferdselsministerens krav til vinterdekk av typen 3pmsf fra vinteren 2020/21 for en seier. Dette er ganske skremmende.

NLF sier følgende til ABC Nyheter:

3pmsf vinterdekk

Les saken her:

«De internasjonale kravene til 3PMSF-dekk er mye strengere.

Derfor vil norske krav til 3PMSF-dekk for tungbiler på vinterføre gi umiddelbart bedre trafikksikkerhet».

I samme reportasjen sier de:

«For hengere er det viktigste å kunne bremse og ta imot sidekreftene. Generelt har M + S-dekkene bedre sideegenskaper enn 3PMSF, og derfor oppfordrer NLF myndighetene til å beholde M + S-dekkene på en del av hjulene, enn så lenge».

 

3pmsf vinterdekk

Les her hva ekspertene mener

Hvor strenge er egentlig kravene til 3pmsf dekkene?

I Tlf har vi brukt mye tid på å undersøke dette.

Konklusjonene våre var at 3pmsf merkingen ikke kan garantere noen forbedring av dekkvalitet og i alle fall ikke ha den effekten at de vil gi oss tryggere vinterveier. Dette er støttet av flere eksperter i dekkindustrien.

– Det er utvilsomt en god ting å kreve bedre dekk. Men det er få ting i verden som løses ved å sette inn støtet ett sted. Om man tror at et dekkstempel er nok, er man ekstremt naiv, sier Arne-Helge Andreassen.

Vi vet at det finnes veldig gode 3pmsf vinterdekk, men vi vet også at det finnes veldig gode M+S vinterdekk. Så vet vi at det finnes veldig dårlige utgaver av både 3pmsf og M+S dekkene.

De norske bransjeorganisasjonene som har lobbet for 3pmsf kaller det en seier at Samferdselsministeren nå skal stille krav til 3pmsf dekk.
Deres viktigste argument er at 3pmsf dekkene testes på snø. At det kun foretas en akselerasjonstest ser ikke ut til å bekymre, og NLF sier utrolig nok samtidig selv at M+S dekk har bedre sideegenskaper enn 3pmsf.

Det som ser ut til å lure folk er at man hevder at kravene til å få godkjent 3pmsf dekkene er strengere.

I TLF kan vi fortelle at kravene til 3pmsf dekk ikke er strengere enn at det selges dekk fra anerkjente dekkfabrikanter som Bridgestone og Nokian i Norge med 3pmfs merking som fabrikantene selv i sine annonser merker på denne måten:

Så kan man jo spørre seg om hvorfor dekk som ikke er egnet for vinterturer i Norden har blitt godkjent som 3pmsf dekk?

Var det ikke så strenge krav likevel?

Støyten for den feilslåtte politikken må de som ferdes langs norske vinterveier ta.

Hadde bransjens etablerte organisasjoner brukt like mye krefter på å stoppe transportfusket som de har brukt på å få innført et meningsløst dekkrav, ville vi kanskje på sikt fått tryggere vinterveier.

Alle i denne bransjen som har skoene på vet at det som gjør vinterveiene våre utrygge er flommen av utenlandske vogntog med uegnede vogntogkombinasjoner og uerfarne sjåfører. Ikke små nyanser i dekkvalget.

Kanskje sjåfører og bileiere som betaler dyre kontingenter til organisasjonene sine bør begynne å kreve mer?

 

I TLF er vi selvsagt opptatt av at dekkene skal være gode. Til og med et dekkrav kan være innafor, men da må man vite at dekkene vi krever påbudt holder mål. Slik er det ikke med kravene til 3pmsf dekkene.

 

Bli med på laget du også. Det styrker kampen mot uretten.

Bli medlem du også

TLF er Fagforeningen som kan bransjen og som våger å ha egne meninger.

 

vintervedlikehold

Har du husket å signere kampanjen for bedre vintervedlikehold?