I media ser vi stadig oftere at det skrives om det høye sykefraværet i Norge og transportbransjen er blant de yrkesgruppene hvor sykefraværet er høyest. Det er naturligvis det legemeldte sykefraværet (sykemeldinger) som dominerer. Egenmeldt sykefravær representerer om lag en sjettedel av det totale fraværet.
Alle er vi enige om at sykefraværet i Norge er for høyt. Både arbeidstaker og arbeidsgiverorganisasjonene, samt politikerne er enige om at vi må få ned sykefraværet.
Det vi reagerer på i Transport & Logistikkforbundet (TLF) er at forslagene til reduksjon av sykefraværet hele tiden adresseres til arbeidstakerne eller sjåførene for vår del.
Rett og rimelig vil mange si, for det er jo arbeidstakerne som blir syke, men er det egentlig så enkelt?
Forslagene som er i vinden er karensdager i forbindelse med sykefravær som handler om at det skal koste å være syk.
Det siste nye er at bedriftene oppfordres til å bestride de ansattes sykemeldinger.
Til riktig adresse
Arbeidsmiljø, arbeidstidsordninger og arbeidsmengde er det få som snakker om.
I TLF er vi ganske sikre på at arbeidsgiver er den riktige adressen hvis man ønsker å få ned sykefraværet.
Sykefravær går rett og slett hånd i hanske med trivsel på arbeidsplassen og godt arbeidsmiljø.
Gjenganger
Basert på sakene vi behandler i TLF er problematikk knyttet til sykefravær en gjenganger.
Vi har sett eksempler på at for eksempel «hjemme med sykt barn» har frosset sjåfører ut av bedriftene. Man nevner ikke dette når man reklamerer for «Følg drømmen, ikke strømmen».
Man nevner heller ikke at sykemeldingen som legen din har skrevet ut kan bli bestridt, og tro ikke at dette gjelder de «useriøse» bedriftene. Flesteparten av sakene TLF er borti når det kommer til bestridt sykemelding foregår i NLFs Fair Transport bedrifter.
Var det ikke disse som skulle være kremen i transportbransjen?
Økonomisk ruin
Konsekvensene for dem som får bestridt sykemeldingen sin kan være økonomisk ruin. Årsaken er at NAV har 12 måneders behandlingstid på disse sakene, og dermed forsvinner inntekten for den sykemeldte sjåføren.
Vi er altså i gang med et system hvor bileieren enkelt kan overprøve legens vurdering uten en gang å ha snakket med legen eller den syke sjåføren.
Tenk bare på den følelsen:
Man har følt seg dårlig en stund, sliter med nattesøvn og konsentrasjon. Til slutt drar man seg til legen, som vurderer din tilstand slik at det skrives ut en sykemelding, gjerne sammen med medisinering eller oppfølgende behandling. Så opplever du at sjefen bestrider sykemeldingen din. Jeg vet i alle fall at jeg hadde opplevd det som et karakterdrap som hadde medført at jeg aldri hadde kjørt en eneste tur til for det selskapet.
Samtidig fortviler man og lurer på hvorfor bransjen rekrutterer så dårlig?
Tidligere var det ofte rygg og nakke som satt sjåførene ut av spill. I TLF er det sjelden at disse plagene er et tema. I nesten samtlige saker vi jobber med, er det psykiske problemer som ligger til grunn. Psykiske problemer er dessverre noe som ikke blir tatt på alvor i mange transportbedrifter, selv om de fleste bileiere er kjent med begrepet å brenne lyset i begge ender.
Så hvordan ser det ut når den uglesette sjåføren med sine psykiske plager kommer til oss i TLF?
Svaret er den samme gamle visen:
En sjef som kjefter og er hensynsløs. En sjef som driter i om du har en samboer som er gravid, eller en liten sønn eller datter som er syk.
Når vi går saken nærmere i sømmene ser vi ofte at de som sliter med psyken sin, eller har gått på en smell om du vil, har jobbet langt ut over det som er lovlig. Vi ser stadig 3400 – 3600 timer i året.
I tillegg er det ikke uvanlig at sjåføren har gått både tre og fire år uten ferie.
Hvis man tror at man kan redusere sykefraværet i transportbransjen med å sette sanksjoner på sjåføren – som om ikke det var nok sanksjonsmuligheter mot en sjåfør fra før – er man på ville veier.
Skal sykefraværet ned i transportbransjen, må man ta tak i arbeidsmiljø og trivsel på arbeidsplassen og behandle de ansatte som folk.
Jeg tipper seriøse bileiere kan bekrefte dette, for i bedrifter med godt arbeidsmiljø, hvor folk kan kommunisere med gjensidig respekt og hvor man bryr seg om hverandre, ja der vil man se at sykefraværet er lavere.
Som en service til TLFs medlemmer som vurderer å skifte jobb, er det mulig å kontakte oss. Vi vil da kunne fraråde bedrifter som vi kjenner som dårlige og heller anbefale de bedriftene vi vet er bra.
Velg en organisasjon som har godstransporten i fokus.
Å være organisert er å være med på fellesskapet og bidra! Derfor er TLF et godt valg når du skal organisere deg.