Norges Lastebileier – Forbund (NLF) har satt sosial dumping på dagsorden igjen med sine reportasjer om transportselskapet Kreiss, men det er betimelig å spørre om dette er et spill for galleriet. Man har avslørt at sjåførene tjener dårlig og at de ikke får norsk minstelønn når de kjører kabotasje i Norge.
Dette er ikke en nyhet. Helt siden billigtransporten kom til Norge for mer enn ti år siden har vi sett og hørt at østeuropeiske langtransportsjåfører lever kummerlig langs norske landeveier med en luselønn som kun kan betegnes som skammelig.
I disse ti årene har den sosiale dumpingen fått utvikle seg og i dag ser vi at de store østeuropeiske aktørene sitter med store markedsandeler i den norske næringen.
NLF har i disse ti årene fokusert på bompengebrikker, hjullåser og flere kontroller. Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og Yrkestrafikkforbundet (YTF) har fungert som heiagjeng.
Fokuset har vært helt feil. Man har konsentrert seg om de utenlandske aktørene. De har blitt kritisert for lav lønn til sjåførene, dårlige dekk, stadige brudd på regelverket og mye mer. Samtidig har man bygget opp de utenlandske lavprisselskapenes troverdighet gjennom krav til det ene og det andre.
Krav som man enkelt har kunne etterkomme og som man i dag bruker for å legitimere bruken av utenlandsk billigtransport.
Ingen har hatt mot til å ta tak i roten til problemet. Nemlig oppdragsgiverne og transportkjøperne som velger å benytte seg av sosial dumping.
Men NLF hadde mer på lager. I dag kan de avsløre noen av «synderne». Universal Logistics Bergen AS, Platina Seafood og Cargo Transport AS.
I TLF støtter vi NLF når de går ut med aktører som benytter seg av sosial dumping. Dette skulle man ha startet med for mange år siden. Men NLF har et troverdighetsproblem siden de selv har mange medlemsbedrifter som selv direkte eller indirekte benytter seg av billig transport fra Øst-Europa.
At man har klart å henge hatten på tre aktører som ikke er medlemmer i NLF er kanskje ikke så overraskende, for det kan kreve litt mot å se seg selv i speilet hvis ikke alt er som det skal være.
Så hvordan står det til med den norske transportbransjen og aktørene som skal snakke våre interesser?
NLF avslører noen transportkjøpere som ikke er medlemmer i egen organisasjon samtidig som noen av deres egne medlemmer selv har svin på skogen. Dette er ikke særlig troverdig og vi håper NLF på ett eller annet tidspunkt tar et oppgjør med enkelte av sine egne.
Vi har også fagbevegelsen tilknyttet de store hovedorganisasjonene LO og YS representert ved NTF og YTF. Til tross for en rasering av den norske transportbransjen over mange år og utrolig mye dokumentasjon som underbygger sosial dumping, transportkriminalitet og en kynisk utnyttelse av arbeidsfolk fra lavkostland skjer det lite. Det faktum at presset den sosiale dumpingen medfører i forhold til betingelsene til norske sjåfører ser heller ikke ut til å gjøre inntrykk.
Vi har nettopp vært gjennom et lønnsoppgjør og ikke en eneste setning i dette oppgjøret handlet om den sosiale dumpingen og ulovlighetene i transportbransjen. Det var heller ikke et tema i lønnsoppgjøret at norske lastebilsjåfører taper stort i forhold til resten av arbeidslivet.
Vi har nettopp feiret arbeidernes dag, første mai. Vi så ikke en eneste banner som protesterte mot det som foregår i bransjen vår. Vi hørte heller ikke en parole som krevde endringer i transportbransjen.
På norske landeveier kryr det av utenlandske vogntog som skor seg på norsk unnfallenhet. Dette gjelder ikke bare Kreiss. Skal vi bruke ressurser på å finne ut hva sjåførene tjener i Vlantana, J Carrion,
LKW Walter, Elltrans, Blue Water og alle de andre?
Vi vet at de tjener dårlig alle sammen i forhold til norske lønnssatser. Veldig dårlig.
Det er ingen poeng i å avsløre hvor dårlig lønn de utenlandske sjåførene har. Vi må avsløre og gjøre det pinlig for de som benytter seg av dem.
Når man velger å benytte seg av billigselskapene fra Øst-Europa tar man et bevisst steg ned i en gråsone. Man vet at det man gjør ikke er bra, men man tjener bra med penger på det og man kommer unna med det. Derfor vil dette fortsette hvis man ikke går massivt inn og prøver å stoppe problemet ved roten.
Det fokuseres på at det er umoralsk å benytte kabotasjebiler med sjåfører på luselønn. Det er det!
Men det er like umoralsk å importere frukt og grønt med sjåfører på luselønn fra firma som ikke har rent mel i posen, akkurat som det er skammelig at søkkrike fiskeeksportører og industrien i Norge sender norskproduserte merkevarer ut med lavpristransportører.
Skal vi komme ondet til livs må vi ta de norske oppdragsgiverne. Vi må presse dem på varemerkene sine og vi må ha sterke organisasjoner som vil noe. Vi må ha et sterkt og troverdig NLF og vi må ha en fagbevegelse som tør å si fra.
Støtt kampen og gi din tillit til noen som tør å sette et kritisk søkelys.
Bli medlem i TLF i dag! SAMMEN KAN VI GJØRE EN FORSKJELL!
Å være organisert er å være med på fellesskapet og bidra! Derfor er TLF et godt valg når du skal organisere deg.