Nå skal ikke vi i TLF frikjenne Postnord i forhold til anklagene de står ovenfor i det vi kan kalle Postnordskandalen.
Likevel er det noe som ikke føles helt riktig når vi alle kan se den blåhvite logoen steke i sitt eget fett. For når vi ser nærmere på kritikken mot Postnord, slår det oss at dette ikke bare handler om Postnord.
Prispresset, den sosiale dumpingen og de uverdige arbeidsvilkårene ser vi igjen i hele transportbransjen. Joda, det finnes hederlige unntak, men i det store og det hele snakker vi om et bransjeproblem.
Vil man da oppnå noe som helst ved å kaste Postnord under bussen?
For oss i TLF ser dette ut som nok et eksempel på at man i samlet flokk angriper symptomene heller enn årsaken til problemet.
Sannheten er nok at Fri Fagbevegelse kunne laget overskrifter og varslet skandale i svært mange norske transportselskap hvis de hadde siktet lupen riktig inn.
Til tross for at Fellesforbundet har tariffavtale med Postnord, kaller Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet Postnord for et bandittselskap, ifølge Fri Fagbevegelse.
TLF har flere ganger de siste årene advart mot at vi ser at noen av de ivrigste aktørene i dumpingmarkedet har tariffavtaler og tillitsvalgte innvalgt som ansatterepresentanter i styrene.
– Hvor har Jørn Eggum og Fellesforbundets tillitsvalgte vært i Postnord?
– Hvordan har den påståtte ukulturen i Postnord kunnet utvikle seg slik den har gjort på Fellesforbundets vakt?
– Hvis Postnord er skyldig i påstandene som rettes mot dem, ja så er vel Fellesforbundet langt på vei medskyldig. For hvordan har det i så fall vært mulig å ikke fange opp de grove bruddene Postnord anklages for?
Postnord er et produkt av den bransjen de driver i.
Det burde kanskje folk som NLF -lederen, Geir A. Mo ta inn over seg, for han har vel ingen grunn til å være høy og mørk i denne saken.
NLFs medlemsbedrifter er godt representert i vårt saksarkiv når det kommer til å lure sjåførene på lønn, forsyne seg i sjåførenes feriepenger, usaklige oppsigelser, brudd på regelverk osv.
Slik vi i TLF ser det, er det selve bransjen som må ryddes. Postnord representerer en del av den, men problemet strekker seg langt utover Postnord sitt ansvarsområde.
Kanskje burde man spørre seg selv: Hvordan kunne en slik skandale oppstå i en tariffbedrift?
Svaret handler om en ukultur som har ført en hel bransje ut i krise. Man løser ikke problemene lenger med å børste dritten under teppet.
Fri frakt
Fri frakt har vært et gjentagende tema og noen går sågar ut og oppfordrer til at man ikke bør handle varer når det er fri frakt. Hvorfor? Burde ikke fri frakt være bra for transportbransjen?
Hvis man kjøper et nytt kjøleskap, låner man seg gjerne en tilhenger og reiser til butikken for å hente det.
Er det fri frakt dropper man tilhengeren og får kjøleskapet levert på døren.
Fri frakt genererer arbeid til transportbransjen.
For det er vel ingen bileiere som stiller med blank og fin doning på rampen og laster et fullt lass med fri frakt varer uten å ta seg betalt?
Eller sett at barnevakten ble syk i siste liten. Alternativ barnevakt kan ta jobben, men er avhengig av buss.
Da sier man gjerne at du skal få samme betaling som den andre barnevakten, så dekker vi bussen. Altså en fri frakt avtale…
Men det betyr ikke at barnevakten kan gå på bussen og si at jeg er fri frakt…
Barnevakten må betale ordinær bussbillett.
Og slik er det nok også for Zalando. Kjøper du en bukse betaler du frakten selv. Kjøper du tre bukser spanderer Zalando frakten…
Hvis dette betyr at det står en tulling på rampen og laster fri frakt pakker for Zalando uten betaling… Ja, da er det vel noen andre enn Zalando som egentlig sitter på problemet.
En ting er likt for alle bileiere. Man bestemmer selv til hvilken pris man vrir om nøkkelen.
Og om det finnes bileiere som er villige til å kjøre ut varer for Zalando uten betaling, det kan vel strengt tatt ikke Zalando lastes for.
Dette må transportbransjen selv rydde opp i.
TLF jobber for våkne sjåfører og bileiere. Jo flere vi blir jo høyere kan vi rope!
Å være organisert er å være med på fellesskapet og bidra! Derfor er TLF et godt valg når du skal organisere deg.