Kronikk av Gunnar Nordvik
Hvis man legger kommentarfeltene på Facebook-siden «yrkessjaforen.no» til grunn, kan man lett forledes til å tro at slik er det.
Fryktelig trist egentlig, for tenk hvilken ressurs dette nettstedet kunne vært hvis mange av de som benyttet seg av kommentarfeltene i alle fall hadde hatt litt respekt for kollegene sine.
Et minstekrav for å få lov til å legge inn kommentarer i kommentarfeltene burde være at man kunne stave ordet folkeskikk riktig, og forklare hva både folkeskikk og riktig betyr.
På nettstedet «yrkessjaforen.no» starter det som regel med et spørsmål relatert til yrket …
Raskt kommer svarene, men ingen svar er like og de aller fleste er feil. Da blir det jo fristende å spørre: Må man være litt dum når man likevel velger å svare på et spørsmål fra en kollega, selv om man ikke vet svaret? Tanken som slår meg når jeg leser noen av kommentarfeltene, er at her er det pinadø folk som burde hatt YSK minst to ganger i året.
Døgnhvileplasser
Nå skulle ikke dette innlegget handle om yrkessjaforen.no, men om noe som har vært diskutert der. Nemlig om ubrukelige fagforbund. De som kjenner meg, vet at jeg jobber i ett av dem.
Yrkessjåførene er i harnisk, og det med rette fordi det mangler toaletter og døgnhvileplasser langs veiene våre. (Ja mye mer også, men la oss konsentrere oss om toaletter og døgnhvileplasser denne gangen).
Jeg er enig i at fagforbundene kan kritiseres, men bare et stykke på vei.
Til sammen organiserer fagforbundene Fellesforbundet, YTF og TLF ca.12% av lastebilsjåførene på norske veier. Sannsynligvis færre, for en stor del av transporten foregår på utenlandske biler, og ingen vet hvor mange de er.
Alle fagforbundene er opptatt av mangelen på toaletter og døgnhvileplasser, og noen ganger i året lager vi saker om dette, som saken ved siden av.
Det som er dumt er at fagforbundene ikke ønsker å samarbeide. Sammen kunne fagforbundene satt litt mer makt bak kravene.
I TLF har vi invitert til et slikt samarbeid ved flere anledninger, men vi har aldri fått svar. Heller ikke fra NLF som har størst makt i bransjen hvis de vil.
Så ja, Bransjens organisasjoner kan kritiseres for at de ikke klarer å samarbeide i saker hvor de er enige, som når det kommer til for eksempel mangelen på toaletter og døgnhvileplasser.
Så var det dette med dum igjen. Hvis man har sterke meninger, men ikke klarer å se hele bildet, kan man jo beskyldes for å være litt dum, eller ikke så smart. Velg det som passer best.
Majoriteten er uorganisert
Fagforeningene i vår bransje organiserer ca 10% av sjåførene, Det betyr at de som er uorganisert, ca. 90% av sjåførene, er de som sitter med makten. Det er dere vi kan takke for at vi mangler toaletter og døgnhvileplasser.
Istedenfor å kaste dritt på fagbevegelsen må dere komme dere ut å fikse oss toaletter og døgnhvileplasser. Sannheten er at 90% av sjåførene ikke klarer å fikse en dritt, annet enn å kritisere de som i alle fall prøver.
Jeg er sikker på at hvis 90% av sjåførene var organisert, ja så hadde vi hatt både toaletter og døgnhvileplasser langs veiene våre. Vi hadde hatt betalt på søndagene, vi hadde presset ut den sosiale dumpingen, vi hadde hatt bedre vintervedlikehold og vi hadde hatt bedre rettssikkerhet.
Så til dere 80% som er uorganisert, – jeg velger å ikke ta med de 10% som er dum …
Organiser dere! Vær med å hjelp til slik at vi også i fremtiden kan ha trygge transportarbeidsplasser å gå til. Stå opp for dere selv og yrket vårt og slutt og stol på de som ikke er organisert. De har aldri fått til noe som helst, og de kommer aldri til å få til noe heller.
Bli med på laget du også. Bare en samlet sjåførstand kan få til endringene som trengs.
TLF er Fagforeningen som kan bransjen og som våger å ha egne meninger.