Ny veg gjennom Sørfold vil fjerne en av de største flaskehalsene på E6 gjennom Nordland.
Dagens veg har 16 smale tunneler hvorav 12 av disse ikke oppfyller myndighetskrav til sikkerhet. Vegen har mange bratte stigninger, den er ulykkesbelastet og må ofte stenges for bilberging vinterstid. Omkjøring via Sverige tar +11 timer. I praksis deles landsdelen i to når vegen må stenges.
Prosjektets hovedmål er å oppfylle tunnelsikkerhetsforskriften og gi økt trafikksikkerhet langs hele strekningen og særlig i tunnelene. Mer forutsigbar transport og økt fremkommelighet vinterstid. Redusere omkjøringstiden fra mer enn 11 timer til under to timer. Samt redusere reisetiden mellom Fauske og Narvik med inntil 25 minutter.
Det er Skanska som i dag har fått oppdraget med å bygge første del av ny E6 gjennom Sørfold kommune, nord for Fauske i Nordland.
Hele prosjektet omfatter bygging av 43,6 km ny vei, hvorav rundt 24 km er nye tunneler og resten er bruer og vei i dagen. Den største brua er hengebrua over Leirfjorden. Denne er 812m lang. Den nye veien blir 12,2 km kortere enn dagens E6.
Nå i første byggetrinn skal det bygges 21,5 kilometer ny E6. Av dette er det 3 nye tunneler og 2 større bruer. Strekningen bygges med bredde på 9 meter og vil få fartsgrense 90 km/t. Dette gjør at man vil spare rundt 10 minutter kjøretid.
Skanska kommer til å starte med rigging så snart som mulig etter inngått kontrakt, og hovedarbeidet starter for alvor etter sommerferien. Strekningen skal ferdigstilles høsten 2031.
Kanskje kan vi snart oppleve mindre av dette
Her finner du Pressemedling fra Samferdselsdepartementet
Bli med på laget du også. Det er en tøff verden der ute.
TLF er Fagforeningen som kan bransjen og som våger å ha egne meninger.