I dag kom meldingen mange har ventet på. Vlantana Norge avvikler sin virksomhet, Løyvene er inndratt, mange kunder har forsvunnet og man har fått en innføring i hva det egentlig koster å drive med transport i Norge. Dermed har man konkludert med at videre drift av Vlantana Norge ikke er forsvarlig.
Vlantana Norge ble stiftet i 2012.
I 8 år har de drevet på med sin virksomhet. Vi har alle sett de tomannsbetjente vogntogene etter veiene og vi har hele tiden skjønt at man her snakker om sjåfører ansatt i et norsk selskap, men som kjører for alt annet enn norske betingelser.
Vlantana Norge har hele tiden fungert som selskapets bindeledd i Norge, og man har kunnet optimalisere logistikken knyttet til deres stadig større markedsandeler i det norske transportmarkedet.
Selvsagt skal man være glad for at det ble satt en stopper for Vlantana Norges virksomhet, men gleden blir fort til bekymring.
Hvorfor måtte det ta 8 år og stoppe et selskap som åpenbart drev med fusk og fanteri?
Hvordan har nettopp det at de fikk holde på så lenge påvirket norske transportører?
Disse svarene får vi aldri.
Det vi vil få svar på er hvordan norske myndigheter velger å straffe de ansvarlige for transportkriminaliteten som beløper seg til flere hundre millioner kroner. Foreløpig vet vi at transportløyvene er inndratt.
Den siste tiden har vi hørt om vanlige folk i NAV systemet som har blitt fengslet for å urettmessig tilegnet seg penger i hundretusenkroners klassen, som i ettertid har vist seg å ikke være lovbrudd likevel.
Vi registrerer også at Jonny Enger må sone etter søppelskandalen i Oslo.
Det blir spennende å se hvilke straffer de ansvarlige i Vlantana Norge blir sittende igjen med og noe annet enn relativt lange fengselsstraffer vil være en skandale.
I TLF feirer vi ikke med kake i dag. Til det er hykleriet i bransjen for stort.
Når det begynte å storme rundt Vlantana Norge sa kundene deres opp kontraktene. En etter en gikk de ut i media og fortalte at de hadde terminert avtalene med Vlantana Norge.
Postnord, ASKO, Mowi og DB Schenker stod alle på kundelisten til Vlantana Norge. De har i ettertid hevdet seg lurt av Vlantana Norge, men dette er selvsagt bare tull.
Ingen som kjenner transportbransjen ville la seg lure av det som har foregått i Vlantana Norge. Til det har signalene vært alt for tydelig. Samtlige aktører som har stått på Vlantana Norge sine kundelister har visst nøyaktig hva de har fått. Derfor blir det pinlig om ikke også disse selskapene får en kraftig ripe i vandelsattesten sin.
At Vlantana mislyktes med Vlantana Norge er åpenbart, men de tok seg i alle fall bryet med å registrere et norsk selskap, skaffe seg løyver osv. Når vi vet at flere andre store østeuropeiske transportkonsern driver med den samme virksomheten i minst like stor skala som Vlantana, til tross for at de ikke har et norsk datterselskap registrert, klarer vi ikke å slippe jubelen løs i TLF.
Men vi kan håpe… Håpe at myndighetene våre endelig klarer å heve blikket og se det enorme omfanget av transportfusk som foregår helt åpenlyst rett foran nesen vår.
For det er vel ingen som tror at Girteka, Kreiss, Kauritel, Blue Water, RV Transportas, Dinotrans, Lotus, LKW Walter og alle de andre kjører på andre betingelser enn Vlantana og Vlantana Norge.
Det er vel heller ikke en eneste transportkjøper i Norge som ikke vet hva deres østeuropeiske samarbeidspartner representerer.
Sosial dumping i er fortsatt hverdagen i store deler av transportbransjen. Alle som kjøper transport i Norge vet hva det dreier seg om. Derfor har selskapene som terminerer avtaler med østeuropeiske lavpristransportører når det brenner under beina på dem, ingen troverdighet.
De aller fleste av oss fikk innprentet en liten setning i barneoppdragelsen vår: «Heleren er like god som stjeleren».
I TLF ser vi ikke noen forskjell på Vlantana og de andre østeuropeiske lavprisselskapene og dem som setter bilene deres i arbeid i den norske transportbransjen. De er samme dritten, og det må bli slutt på at norske transportører og speditører kommer unna med den sosiale dumpingen de genererer.
I TLF har vi tenkt å plage de norske aktørene som bruker dumping selskapene fra øst. Ikke plage som i plage… Men vi skal fortelle folk hva de holder på med.
Alt tyder på at Vlantana forsvinner fra anleggene sine ved Gardermoen.
Så blir det spennende å se om også Vlantana dukker opp på terminalene (hvileplassene) til Statens Vegvesen sammen med Girteka og alle de andre.
Arbeid vil de få i massevis, så lenge kyniske norske transportkjøpere kan fortsette å handle billigtransport helt risikofritt.
Bli med på laget du også.
TLF er Fagforeningen som kan bransjen og som våger å ha egne meninger.