Hvert døgn ruller det mellom 1200 og 1500 vogntog inn over grensen på Svinesund, og man har ikke kapasitet til å kontrollere mer enn en brøkdel av disse. Men, selv om antallet kontrollerte kjøretøy er lavt i forhold til det totale antallet, er kontrollen likevel mer effektiv enn man skulle tro.

svinesundKontrollørene er nemlig veldig flinke til å plukke ut de «rette» kjøretøyene for kontroll.

Tidligere i august hadde TLF den årlige trafikktellingen på Svinesund kontrollstasjon for tredje gang. For oss er det hyggelig å registrere at det er stadig større interesse for tallene og trendene som kommer frem av disse tellingene.
Vi har også opprettet fin dialog med aktørene som sørger for kontroll ved grensen på Svinesund.

For oss i TLF har tellingene lært oss mye mer enn vi var forberedt på, Men hvordan er det å jobbe som utekontrollør for Statens Vegvesen på Svinesund?

 

svinesund
Inspektør Roger Gulvik i Statens vegvesen

Vi kontaktet derfor kontorsjef Øyvind Grotterød og spurte om det var mulig at vi kunne bli med på kontroll? Vi fikk ja, og fredag 21 august reiste Gunnar Nordvik til Svinesund for å være med Statens Vegvesen på tungbilkontroll.

På Svinesund kontrollstasjon ble jeg tatt imot på beste måte og jeg skulle få være skyggen til Roger Gulvik på jobb.

 

 

 

Man har en obs- liste over firma som har en dårlig kontrollhistorikk, men mye av jobben gjøres allerede når kjøretøyet ruller over vekten.

svinesund kontrollEn kontrollør tar ledelse og dirigerer sjåføren over vekten og man veier aksel for aksel. Samtidig går en annen kontrollør rundt bilen og foretar en visuell kontroll. Her er det sansene og ingen teknologi som er verktøyet. Syn, hørsel og luktesans er det man bruker. Man sjekker dekk og bremseskiver, kjenner etter varmgang eller iskalde felger, man hører hvordan bremsene jobber, er slaglengdene lang, er det luftlekkasjer eller hører man ulyder? Det var forbløffende å se hvor mye man kan undersøke, bare ved å gå rundt et vogntog som veies.

Når man så velger å ta et kjøretøy til side for nærmere kontroll finner man nesten alltid feil og mangler, så det er ingenting å si på teften.

 

 

kontroll svinesundKorona har forandret samfunnet.

Også på kontrollstasjonen på Svinesund har Korona skapt et nytt regime.

Dokumenter som skal kontrolleres legger sjåførene i en plastboks som kontrollørene tar med seg inn i kontrollhallen.

Der fotograferes dokumentene før kontrolløren går på kontoret for å sjekke papirene.

Ingen dokumenter blir tatt med inn på kontoret og sjåførene må vente i bilene.

 

 

 

 

 

Krever kontrollen at kontrolløren må inn i kjøretøyet benytter man heldekkende verneutstyr.

Kontorsjef Grotterød ifører seg dette verneutstyret slik at vi får tatt bilde. For kontrollørene er smittevernet viktig, men det krever ekstra innsats. Derfor er gode rutiner viktig.

For oss i TLF er det åpenbart at veldig mange vogntog som ruller over grensen ikke driver med «ordinær» internasjonal transport.

De er på vei inn for å melke et transportmarked hvor dørene står vidåpne.

Når vi var på Svinesund fikk vi bekreftet nok en gang at veldig mange kapellbiler er bortimot tom når de kjører over vekten.

 

 

 

Men det finnes heldigvis også hederlige utenlandske transporter.

En Tsjekker som vi vinket til side hadde full tonnasje. Kjøretøyet var velholdt og sjåføren var velstelt og iført skikkelig arbeidsantrekk. Han hadde med seg trelast/ferdigmoduler og han hadde lastet på fabrikken i Tsjekkia og skulle levere til kunde i Norge.

Lasten var godt sikret og sjåføren fremstod som en seriøs sjåfør på alle måter.

Rett og slett et eksempel på at man aldri skal trekke alle utenlandske sjåfører over samme kam.

 

 

Noe vi hadde reagert på under tellingen vår var at en relativt stor andel av kjøretøyene er av eldre årgang. Vi snakker 10 til 15 år gamle kjøretøy av ymse kvalitet. Kombinasjonen av eldre kjøretøy med helt andre utslippstall enn et EURO 6, kombinert med lite eller ingen last, er et paradoks myndighetene virkelig bør ta inn over seg. I alle fall de som har klimautslipp på agendaen.

En annen ting vi har vært opptatt av er hvorvidt kjøretøyet er egnet til lasten det er lastet med. Vi har sett mange eksempler på salryggete gardintraller lastet med tunge kolli som for eksempel betongelementer. Ofte er ikke surrefestene dimensjonert til vekten det skal sikre og man kan lure på hva transportkjøperne tenker. Det handler nok om penger.

Det må være fortvilende for bileiere med kraftige jumbotraller med solide surrekroker og se at de tunge kolliene sendes avgårde med uegnede gardintraller til dumpingpriser.
Kontrollørene på Svinesund bekrefter at de observerer det samme. Her må oppdragsgiverne ta seg sammen og være sitt ansvar bevisst.

For kontrollørene på Svinesund handler mye om teknisk kontroll, dokumentkontroll/autopass, kjøre- og hviletid og lastsikring.

Kabotasje og minstelønn er ikke et tema her, for ingen kjører kabotasje eller kombinerte transporter over grensen. Dette er kontrollørene rundt om på landes øvrige kontrollstasjoner mer opptatt av.

trafikktellingFinner man feil og mangler i kontroll fører dette også til en del papirarbeid.

Kontrollen skal registreres, opplysninger om kjøretøyet lagres og feilrapport utstedes osv.

De fleste kommer videre etter kontroll, men hver dag blir også kjøretøy holdt tilbake, og av og til ser kontrollplassen på Svinesund ut som en travel terminal hvor gaffeltruck og mobilkran er i arbeid.

Vi snakker også litt om kjøreforbud. Ofte kan man lese store overskrifter i avisene hvor antall kjøreforbud etter kontroll er tema.

Kontrollørene forteller oss at man skal lese disse oppslagene med kritiske briller. Mange av kjøreforbudene dreier seg om sikthindring som vimpler teddybjørner, PCer, bord og mere til. Disse registreres som kjøreforbud, men slippes videre når de har ryddet opp i frontruten.

– Man skal ikke glemme at det også er et veldig viktig punkt med tanke på trafikksikkerheten. Det har vært alt for mange dødsulykker pga. dette. En ulykke er en for mye, sier Grotterød

Vår venn Tsjekkeren fikk registrert kjøreforbud fordi han hadde et bord som tok litt av sikten. Han fjernet dette og ble sendt videre med et smil. Han hadde alt det andre på stell.

Kontrollørene til Statens vegvesen på Svinesund og i resten av landet gjør en god og viktig jobb.

Kontorsjef Øyvind Grotterød viser frem den mobile kontrollstasjonen.

Grotterød legger til at de nå jobber med et risikoklassifiseringssystem. Det betyr at kontrollørene i større grad skal få hjelp til utvelgelsen av de rette kjøretøyene, og det på forhånd.

Systemer som vektsløyfer, termografi, kjøreplater for dekk, kjøre & hviletider osv. Alt dette settes inn i et system som skal hjelpe oss å plukke ut de rette kjøretøyene.

Flere mangler i systemet, hyppigere kontroll av kjøretøyene og sjåførene. Er ting i orden, større sjanse for fribillett.  Noen stikkprøver blir også foretatt.

I TLF ønsker vi å takke alle på Svinesund kontrollstasjon for at vi fikk bli med på kontroll. For oss er det veldig lærerikt å følge det arbeidet som gjøres ute på veien. Statens Vegvesen har kontrollører i hele landet som er viktige bidragsytere til kompetansen vi i TLF har tilegnet oss og det er alltid hyggelig og få være til stede under slike kontroller.

Vi skulle ønsket oss at kontrollplassen på Svinesund hadde større kapasitet enn det den har i dag.
Selv om man hadde tredoblet kontrollkapasiteten, ville man fortsatt bare klart å kontrollere et mindretall. Det sier noe om omfanget.

Kontrollørene blir stadig flinkere til å avsløre transportfusk. Har du derimot alt i orden har du ingenting å frykte.

 

Transport og Logistikkforbundet skal fortsette med å være norske sjåførers stemme mot sosial dumping og andre uverdige forhold i bransjen vår. Vi skal støtte opp om den seriøse delen av transportnæringen og vi skal plage de useriøse.

Ønsker du en trygg og god sjåførjobb også i fremtiden må du ta din del av jobben. Det eneste du trenger å gjøre er å organisere deg.

Vårt beste våpen i kampen for den norske transportbransjen er medlemmene vi har i ryggen.

Bli medlem du også

TLF er Fagforeningen som kan bransjen og som våger å ha egne meninger.