Hvem er de? Hvor skal de? Og er oppdragsgiverne de såkalt useriøse?

Norske veier flommer over av utenlandske vogntog i alle kategorier. Vi hadde med oss blokk og blyant i bilen og tenkte at vi skulle telle litt mens vi beveget oss fra Storebaug ved Mosseporten og innover mot Oslo. Vi var innom alle hvileplassene og talte utenlandske VS norske vogntog en helt vanlig torsdags kveld i kongeriket. Tallene vi fikk på blokken er ganske ekstreme. 252 utenlandske og 26 norske vogntog stod på de hvileplassene vi var innom. En av dem var Fugleåsen.

Selv om tallene indikerer at noe er fryktelig galt sier de oss ingenting. Hvor er de på vei? Hvem bruker dem? Hva er prisen? Dette er det ingen som vet. Tenk det. I et land som Norge jobber det mange tusen mennesker som nesten ingen vet noe om. Hvordan har de det? Hvor lenge må de jobbe? Hva tjener de? Dette er det vanskelig å få svar på fordi ingen snakker.

Dette forteller hvor viktig det er å få på plass et transportregister som virker.
Transport i Norge er helt ute av kontroll og det er bare pengenes makt som rår. Lite penger for sjåførene, store penger for oppdragsgiverne.

 

Vi har også vært innom en del bedrifter og vi har tatt bilder for å dokumentere. I denne omgang skal vi ikke gå på de enkelte bedrifter men vi skal avsløre et stort paradoks.
Storbrukerne av billigtransport har en ting felles. De er tariffbedrifter. De har altså avtale med en arbeidstakerorganisasjon og en arbeidsgiverorganisasjon. Man har tillitsvalgte, verneombud og man har sågar ansatterepresentanter i styrene.

 

Organisasjonene i transportbransjen snakker ofte om de useriøse, ofte de uorganiserte. Samtidig foregår dumpingen i stor stil i bedrifter hvor de selv har en hånd på rattet.
De såkalt seriøse organisasjonene skryter uhemmet hver gang de er i søkelyset. Det er pinlig i seg selv når vi vet hvor lite ressurser de legger ned i det politiske arbeidet for næringen vår.
Derfor blir det kvalmende å se de sitte rundt Solvik-Olsens bord som bransjens messiaser. De som skal redde bransjen.

Hvis dere starter med å gjøre en jobb i deres egne tariffbedrifter. Ja da vil dere utgjøre en forskjell. Da vil dere bidra. For det kan vel ikke være slik at den organiserte delen av bransjen skal være den verste? Det kan dere vel ikke leve med…

TLF er et forbund som tør å tenke nytt og som kjenner bransjen. Din beste investering i 2018 er et medlemskap i TLF.

Bli medlem