Riksmediene fråtser i Helge Andre Njåstad (FRP) sine reiseregninger, og saken som egentlig er en fillesak har i flere dager vært hovedoppslag i aviser og TV, i tillegg til at saken har vært gjenstand for flere debattprogram.

Faksimile nordlys.no

I Troms ligger en 20 år gammel mann og kjemper for livet sitt etter at bilen han kjørte ble truffet av en løpsk henger på et utenlandsk vogntog som hadde fått problemer på det glatte føret.

Et annet sted i Troms står tre tyrkiske vogntog fast og blokkerer veien.

Felles for alle er at dekkutrustningen ikke er forenlig med norske vinterveier. For sjåførene vanker det bøter og han som var involvert i den alvorlige ulykken sitter i varetekt.

De som burde sittet i varetekt er transportkjøperne og meglerne som kun i vinnings hensikt sørger for at Norge oversvømmes av vogntog som aldri skulle fått ferdes på norske veier.

Samferdselsministeren burde kanskje også sittet i varetekt. Han burde i alle fall vært kalt inn til et nådeløst forhør.

 

 

 

Foto: nordlys.no

Hva i alle dager gjør tre tyrkiske vogntog i Troms midt på vinteren?

Hva er det med den tyrkiske kjørekulturen og kompetansen som sørger for at tyrkere er dem som skal frakte varene i vinterlandet Norge. Svaret er selvsagt ingenting. Det finnes ingen fornuftig kvalitetsmessig eller trafikksikkerhetsmessig grunn for at vi skal ha tyrkiske transportører på veiene våre.

Dette handler kun om penger. Lite penger til dem som utfører transportene og mye penger i lommene til dem som formidler oppdragene.

Transportnæringen i dag er helt uten politisk styring. En stor del av næringen er på kant med loven og de risikerer nesten ingenting.

I Norge klarer vi nemlig ikke å sørge for at regelverket vi har følges.
I en næring hvor alle kjemper mot alle har vi i dag fått anarkilignende tilstander. Tro ikke at det bare er de utenlandske aktørene som har svin på skogen.

I dag er det ingen i Norge som kan fortelle hvor mange utenlandske vogntog som ferdes på veiene våre og Ingen vet hva de gjør her. Man har rett og slett ikke peiling.

 

 

debattprogramNår den dyktige debattlederen Fredrik Solvang bruker et helt debattprogram på å grille en politiker for et par reiseregninger og dette er godt stoff, snakker vi egentlig om et samfunnsproblem.

I TLF har vi gjentatte ganger prøvd å få medias oppmerksomhet for å få dem til å belyse hvordan det egentlig står til i transportbransjen.

Fortelle hvordan den sosiale dumpingen ødelegger en viktig bransje og hvordan denne utviklingen igjen går ut over trafikksikkerheten.

Dette er en sak som angår de aller fleste av oss og ferdes man av en eller annen grunn i trafikken bør man ha interesse av å vite hvordan det står til i bransjen som sørger for at mange tusen vogntog blandes med øvrig trafikk.

Nå er det ikke slik at alle vogntog er dødsfeller på norske veier. Problemet er at den tapende part i spillet om transportkronene er dem vi ønsker å ha på veiene. De som har ordentlig utstyr, gode dekk og trygge sjåfører. Vinnerne er derimot de som hyrer inn billigtransport fra de landene i Europa som har den farligste kjørekulturen målt i antall dødsulykker.

Dermed får vi alt for mange uegnede og dårlig skodde vogntog på veiene våre, ført av sjåfører som ikke har riktig kompetanse i forhold til norske vinterveier.

Å snakke om problemstillingene med norske politikere er som å snakke til en vegg, med et par hederlige unntak, og det finnes ikke politisk vilje til å rydde opp i transportbransjen.

Nylig lanserte SV et forslag som kunne gitt oss et verktøy som kunne gitt oss muligheter til å starte ryddejobben.

H, V, KRF og FRP stemte forslaget ned. Rødt, SV, AP og SP stemte for.

Sjelden blir det tydeligere at maktbalansen er viktigere enn saken. Regjeringen har ingen alternativ politikk eller gode tiltak. Derfor vil galskapen bare fortsette.

Det er derfor vi ikke skjønner at Fredrik Solvang prioriterer å snakke om reiseregninger.

 

Hvorfor fatter ikke media interesse for den omfattende transportkriminaliteten som vokse frem godt gjødslet av en bransje som i sin iver etter lettjente penger ikke bryr seg om konsekvensene? Konsekvensen er økt utrygghet på veiene våre og i dag ligger en 20-åring i koma og kjemper for livet sitt samtidig som media er opptatt av reiseregninger.

Det er ikke de utenlandske sjåførene eller de utenlandske transportselskapene som er skurkene. Skurkene er norske meglere og transportkjøpere som setter materiell og mannskaper i arbeid som ikke har kvalitet eller kompetanse til å ferdes trygt på norske vinterveier.

Hører dere politikere? Det er på høy tid å stoppe galskapen!

 

TLF jobber aktivt og utålmodig for å gjøre hverdagen lettere for både bileiere og sjåfører.

Jo flere medlemmer vi blir, jo kraftigere blir stemmen vår. Kjøttvekten er helt avgjørende.

Det er derfor du også skal melde deg inn i TLF.

Bli medlem du også

TLF er Fagforeningen som kan bransjen og som våger å ha egne meninger.