Ordene tilhører Arne Nævra fra SV som sammen med opposisjonen på Stortinget faktisk har forstått at det må kraftig lut til for å få orden på transportbransjen. Man må rett og slett gå løs på årsaken til at det har blitt som det er i bransjen vår.

 

Da blir det ganske hjelpeløst å høre på Samferdselsminister Jon Georg Dale som sammen med regjeringspartiene stemte ned SVs forslag som alle organisasjonene i bransjen sluttet opp om, bortsett fra NHO TL som ikke var uventet.

Dale har ingenting annet å fare med enn de samme tiltakene som vi de siste ti årene har vist oss at ikke virker. Nemlig dekk, kontroller og et luftslott om at utenlandske sjåfører skal bli trygge vintersjåfører på et kurs!

Problemet til regjeringen er at de stemte ned et godt forslag uten at de selv sitter på et helhetlig alternativ. Kan det være så banalt at forslaget som var godt hadde bred støtte i opposisjonen? Er det slik at politisk prestisje trumfer sunt bondevett? Det er all grunn til å mistenke nettopp det.

 

Les saken på abcnyheter.no

I reportasjen som er linket til saken ser vi at Statssekretæren i samferdselsdepartementet Tommy Skjervold (Frp) er ute på dypt vann uten årer, og med all respekt forteller alle at han ikke har satt seg inn i de aktuelle problemstillingene.

Et av forslagene som ikke fikk støtte i EUs såkalte veipakke den 10 januar i år, var kravet til nye ferdsskrivere.

Kanskje går det et år før man kan reise forslaget igjen, så skal det godkjennes av rådet osv. Med andre ord er de nye fartsskriverne ganske så ut i det blå.

Dermed er den negative holdningen til transportregisteret garantisten for flere år hvor det er fritt fram for utenlandske aktører å forsyne seg med livsgrunnlaget til norske bileiere. Dette betyr at allmenngjøringen også kommer til å halte videre uten virkning. Noe av det viktigste som ligger i allmenngjøringen er transportkjøpers ansvar.

 

«Arne Nævra må gjerne tro at vi bare kan bestemme reglene på vår egen lille tue i Norge, men realiteten er at slike vedtak må forankres i EØS-regelverket,» sier Skjervold.

Det skulle vært interessant å høre Skjervolds begrunnelse på dette, for det er jo bare tull.

Det positive er at hele opposisjonen på stortinget ser ut til å ha skjønt tegningen.

Regjeringen må ta tak for ikke å miste all troverdighet i transportpolitikken og de har dårlig tid. Ansvaret for bransjens rammevilkår og trafikksikkerheten til folk flest ligger nå på skuldrene til en regjering uten en plan.

 

 

Utfordringene i en hardt prøvet transportbransje er mange og vanskelige. TLF jobber aktivt og utålmodig for å gjøre hverdagen lettere for både bileiere og sjåfører.

Jo flere medlemmer vi blir, jo kraftigere blir stemmen vår. Kjøttvekten er helt avgjørende.

Det er derfor du også skal melde deg inn i TLF.

Bli medlem du også

TLF er Fagforeningen som kan bransjen og som våger å ha egne meninger.