Latvia toppet lenge den dystre rangeringen over verste EU-land når det gjelder trafikkdrepte. Nå er latvierne nede på tredjeplass, mens bulgarerne er på topp. Du skal heller ikke føle deg for trygg i Romania, Kroatia, Litauen og Polen, alle land som ligger skyhøyt over EU-snittet i antall trafikkdrepte per million innbyggere.

trafikkdrepteI bakvendtlandet Norge er det nettopp aktører fra disse landene som kjører stadig flere av de tyngste kjøretøyene på norske veier og langt fra alle holder den standard som kreves av myndighetene m.h.t utslipp. Hvert eneste år øker antallet og vi i TLF har grunn til å tro at det til enhver tid befinner seg mellom 3-4000 tunge kjøretøy fra disse landende i Norge.

Men det finnes mørketall, for stadig flere norskregistrerte vogntog tilknyttet norske bedrifter føres også av folk fra disse landene. I TLF kjenner vi ikke tallene på antallet turbilsjåfører som kommer fra de samme landene, men vi vet at vi snakker om et betydelig antall.

 

 

Som om det ikke skulle være ille nok at transporttjenestene i Norge i stadig større grad utføres av folk fra landene som har Europas dårligste trafikkultur vet vi at arbeidsforholdene deres er elendige. Lønnen er lav og sørger for at man lever på siden av samfunnet. Man kan ikke ta seg råd til et måltid mat. Dagslønnen til disse sjåførene som gjerne oppholder seg i Norge i ukesvis og Skandinavia i månedsvis ligger i området 250 – 350 kroner. Blir det mye ståtid går snittlønnen betydelig ned.

allmenngjøringDet betyr at en enkel middag på en veikro i Norge koster disse sjåførene en dagslønn. Så kan vi jo prøve å tenke oss hvor ofte vi selv hadde spist på veikro hvis en biffsnadder kostet 2100 kroner, forhåpentligvis inkludert drikke.

Men ikke nok med at man kommer fra landene med dårligst trafikkultur og at man lever på siden av samfunnet. Man presses på tid og man er tvunget til å være på kant med regelverket.
For selv om sjåførene snakker dårlig norsk vet de at de er på kant med loven når de ikke har vært utenfor Norges grenser de siste fire ukene.

For å ytterligere toppe hverdagen til sjåførene fra Europas mest trafikkfarlige land har man funnet ut at kjøretiden man har bestemt seg for i EU ikke er nok. Heldigvis har vi norske oppdragsgivere som takket være våkne medarbeidere har funnet ut at man kan kjøre lenger hvis man putter to sjåfører inn i bilene og kjører tomannsløp. Man fikk fine tall, men ingen tenkte på hvordan det føles å bo for to voksne mannfolk i en lastebilhytte på tre kvadratmeter i ukevis.

I dag når denne historien skrives har temperaturen i Østlandsområdet ligget på ca. 30 grader og luften har stått stille. Noe forteller oss at ventetiden på lass på andre eller tredje dagen bak fortrukne gardiner er ganske seig.
Det som startet som et faktabasert innlegg til debatten har for vår del utviklet seg til et innlegg som genererer sympati og avmakt. Sympati med sjåførene som hver eneste dag utnyttes i en pill råtten bransje og avmakt fordi alle som betyr noe i transportbransjen kjenner til forholdene disse sjåførene lever under, men ingen av dem løfter en finger for å stanse utnyttingen.

LO og YS har sett på denne utviklingen i 10 år og de har ikke foretatt seg noe som helst. Arbeidstilsynet kjenner forholdene men evner ikke å mobilisere. Riksadvokaten sier at politiet ikke vil prioritere transportkrim, Vegvesenet har sluttet å anmelde transportkrim fordi sakene hele tiden henlegges og lederen i fagforbundet Postkom har vært på bedriftsbesøk hos statsselskapet Brings datterselskap i Slovakia og funnet ut at her er alt i skjønneste orden.   Som en kontrast til BBC dokumentaren som viste at sjåførene til Bring Slovakia lever og jobber under elendige forhold.

Politikerne søker ofte råd og NLF er den organisasjonen det lyttes mest til. Denne organisasjonen tjener penger på noen av de som tjener penger på sosial dumping.

politisk styringSå har vi dem som stikker hodet i sanden når de skal bestille transport. Tallene på papiret er så viktig at man ikke ofrer arbeidsforholdene til de som skal kjøre godset en eneste tanke.
Men kanskje må vi forstå at transport er dyrt og at man må være litt kynisk så ikke regnskapene går over styr.

 

Fattige fiskeribedrifter og fillete dagligvarebaroner har jo ikke råd til å betale transportpriser i norsk målestokk. Det skulle tatt seg ut. Se for dere katastrofen det hadde vært for svake konsern som IKEA, JULA og Biltema hvis de hadde måttet betale anstendige transportpriser.

Hva hadde Postnord vært uten Vlantana?
Hva hadde Bama vært uten J Carrion?
Hva hadde ColliCare vært uten Kreiss?
Hva hadde Thermomax vært uten Girteka?
Hva hadde IKEA vært uten Bring Trucking i Slovakia?

Storbrukerne av billigtransporten i Norge tjener så mye at de ikke en gang teller pengene sine selv.

Vi i TLF har lyst til å sende en hilsen til dere som skor dere på lastebilsjåfører fra de landene i Europa som topper ulykkesstatistikkene, og som lever under elendige forhold på norske rasteplasser: Når dere nyter sommervarmen sammen med deres kjære på landstedet, i båten eller på ett eller annet eksotisk sted, kjører TLF rundt i landet og bryr oss om sjåførene. Det vondeste vi ser er hvordan mange av deres sjåfører lever. Nå er det varmt.

vann

Vi fikk beholde 12 brett med flaskevann en utstiller hadde til overs etter et transportarrangement.

I dag delte vi ut dette vannet fra bussen vår til noen av sjåførene deres. Dessverre gikk vi fort tom for vann og langt fra alle fikk, så kanskje om dere går sammen i et spleiselag som klarer å skrape sammen nok midler til en pall med flaskevann. I så fall skal vi i TLF dele vannet ut til sjåførene deres vederlagsfritt.

Det må jo være århundrets transportavtale.

 

 

Bli medlem i TLF du også! Vi er den eneste fagforeningen i Norge av og for lastebilsjåfører.

Bli medlem du også