Uten systematikk og sammenheng i arbeidet er det vanskelig å sikre at bedriften lever opp til standarden de selv har definert, og resultatet kan fort bli «bare fine ord»

I dag leverte NLF en flott reportasje om J Carrion sjåføren «Daniel». «Daniel» heter ikke Daniel, og bildet av ham er sladdet, for han kan ikke risikere å bli tatt for å fortelle om sine arbeidsforhold. Det ville ganske sikkert ført «Daniel» ut i arbeidsledighet.

«Daniel» er en av sjåførene til J Carrion som i en årrekke har forsynt BAMA med frukt og grønt.

 

Når vi tenker på BAMA tenker vi på sunt kosthold og vi tenker på toppidrett.

BAMA som merkenavn er en suksesshistorie og det er få som tenker på BAMA når temaet er rumenske sjåfører som lever i lastebilen 10 uker i strekk, som vasker klærne sine i vasken på offentlige toaletter og som tjener så dårlig at et måltid på en norsk veikro ikke en gang er en drøm.

Dessverre er dette også en del av BAMA.

 

 

 

BAMA er altså ikke bare gode holdninger, sunn mat og toppidrettsutøvere. De har en stygg skyggeside hvor de benytter transportører som utnytter sjåførene på det groveste.

Dette har BAMA drevet med i mange år og selvsagt har de visst.

Hva forteller det om BAMA`s samarbeidspartner J Carrion, når sjåførene må gis et navn i hermetegn og de må sladdes på bildene?

 

 

 

 

 

Når det gjelder BAMA stopper det ikke med J Carrion. Hvordan står det til i BAMA Logistikk som er ansvarlig for distribusjonen av frukt og grønt fra sentrallageret i Oslo?
Er det riktig at det stort sett er østeuropeere som kjører de norske BAMA bilene? Dette er i alle fall det vi blir fortalt.

 

Janiszewski Thermotransport laster på Bama

 

Fra Bama’s egne etiske retningslinjer kan vi lese under «Primære mål for transportører

Lønn

Sjåføren skal få en anstendig lønn i henhold til nasjonale tariffer der sjåfør er ansatt. Fratrekk i lønn som disiplinærreaksjon skal ikke tillates. Det skal utbetales et tilstrekkelig reiseforskudd som blant annet skal dekke diettpenger og utlegg til ferger, bompenger og lignende utgifter. Dette tilskuddet skal komme i tillegg til ordinær lønn. Sosial dumping vil ikke, under noen omstendigheter, være akseptabelt.

 

 

 

 

Transportbransjen har blitt en kynisk bransje hvor pengene snakker. Arbeidsforhold og sjåførlønn er underordnet og mye av det som foregår tåler ikke dagens lys.
NLF har helt rett når de viser til tafatte myndigheter, for Norge er i ferd med å bli en fristat for dem som tjener fett på transportkriminalitet.

 

I Denne suppen står BAMA med begge beina. BAMA`s sunne og gode omdømme har en skitten skyggeside.

 

Fugleåsen

 

BAMA Gruppen er medlem i NLF.

Det er tøft gjort av NLF å gå ut med en sak som viser hvordan også kjente merkenavn utnytter rumenske lastebilsjåfører fordi penger egentlig er viktigere enn 5 om dagen.

Les saken på NLFs sider

 

 

 

Bli medlem du også

Når du melder deg inn i TLF gjør du vår stemme tydeligere for kjøttvekta gjelder. Bli en TLF’er du også.
TLF har de mest fornøyde medlemmene og vi har åpent døgnet rundt hele året.